Zwerkbal.jpeg
Studentenleven

NK Zwerkbal: ‘Interessanter dan een potje voetbal’

Leestijd Minuten

De spanning is zaterdagmiddag duidelijk merkbaar op de Universiteit Twente. Zes Zwerkbalteams streden dit weekend om de Nederlandse titel. Ook de Twentse Thestrals voelen de druk. “We zijn de favoriet, maar dat moeten we natuurlijk wel waarmaken”, vertelt Saxion-student Lars van den Broek.

De eerste wedstrijd van het Enschedese team is tegen de Dom Tower Dementors uit Utrecht. “Onze lastigste tegenstander van vandaag”, vindt Lars. “Later vandaag spelen we tegen Lumos Eindhoven. Zij spelen voor het eerst een wedstrijd in Nederland, dus die moeten we kunnen winnen. Morgen staan de halve finale en de finale op het programma. Dan komen we waarschijnlijk de Rotterdam Ravens tegen. Dat wordt voor ons de lastigste wedstrijd. Zij spelen heel fysiek en daar zijn wij wat minder goed tegen.”

‘Brooms up!’

Maar zo ver is het nog niet. Ze moeten eerst de poulfase winnen. De scheidsrechter schreeuwt “Brooms up!” en daarmee is de wedstrijd begonnen. Als buitenstaander is het lastig om het spel te begrijpen, want op het veld gebeurt heel veel. Vanaf de zijkanten worden door de wissels termen geschreeuwd als ‘Bludger!’ en ‘Quaffle!’. De Harry Potter-fans weten dat dit om de verschillende ballen gaat. Gelukkig vertelt de scheidsrechter de scores en begin je na een tijdje kijken steeds meer van het spel te begrijpen. Waar je bij een potje voetbal soms verveeld bent omdat niemand scoort, kom je bij Zwerkbal ogen tekort. Als je één keer knippert, is de stand alweer veranderd.

De Twentse Thestrals staan met twintig punten voor op het Utrechtse team als de snitch het veld op komt, oftewel iemand die gekleed is in het geel. Aan zijn broek hangt een tennisbal met klittenband die de ‘Seeker’ moet pakken. Dat gaat harder dan je in eerste instantie zou denken. Het schouwspel doet dan ook denken aan een potje rugby en de seeker wordt meerdere malen op de grond gegooid. “De seeker is ook de enige die een lange broek draagt, anders ligt hij helemaal open na de wedstrijd,” legt Lars uit. Maar niet voor niets, want na twee minuten pakken de Twentse Thestrals de snitch en winnen ze de wedstrijd.

Gezelligheid en Radler 0,0

Tussen de wedstrijden door is de sfeer opperbest. “We zijn vijanden op het veld, maar daarbuiten zijn we een grote vriendengroep”, vertellen de spelers. Aan de zijlijn worden de Radlers 0,0 opengetrokken en is er tussen de tactiekbesprekingen door ook heel veel ruimte voor leuke gesprekken. Ondertussen loopt een van de spelers uit Eindhoven in een rokje het veld op. “Ja, je mag ook in een rokje spelen. Maar dan moet je er wel een onderbroek onder dragen. Blame Schotland voor die regel.”

And the winner is…

De Enschedeërs hebben geluk, want in de halve finale komen ze niet Rotterdam, maar Amsterdam tegen en tot hun grote verrassing verslaat het team uit Utrecht de Rotterdam Ravens. De finale spelen ze dus weer tegen de Dom Tower Dementors en daar doen ze het kunstje van de eerste wedstrijd nogmaals over. De Twentse Thestrals gaan met de beker naar huis en mogen zich een jaar lang Nederlands kampioen noemen.