Kind aan tafel
Organisatie

Praat mee over onderzoek naar daltononderwijs - oprichting van de Dalton OnderzoeksGroep (DOG)

Meld je aan voor de eerste bijeenkomst van de Dalton OnderzoeksGroep (DOG) op donderdag 27 september van 16.00-18.00 uur bij Thomas More Hogeschool te Rotterdam en praat mee!

Onderzoek naar daltononderwijs vindt op grote schaal plaats. Zo voeren bijvoorbeeld daltonleraren onderzoek uit in het kader van hun opleiding, stage of professionele interesse. Vaak blijven de onderzoeksbevindingen, ontwikkelde lessen en ideeën binnen de school, wat erg jammer is. Een platform om al die ervaringen en bevindingen met andere daltonprofessionals in Nederland te delen is er niet. Tot nu!

Op donderdag 27 september zal de eerste bijeenkomst van de Dalton OnderzoeksGroep (DOG) plaatsvinden. DOG is een op kennis gerichte platform waarin daltonprofessionals van en met elkaar leren en met elkaar reflecteren hoe onderzoek het daltononderwijs kan verbeteren.

DOG zal optreden als de verbindende schakel tussen onderzoek, de praktijk van het daltononderwijs en leraren.De doelstelling van DOG is tweeledig:

1. Daltonprofessionals informeren over onderzoek naar daltononderwijs;
  2. aanscherpen van de onderwijsvisie en het verbeteren van de daltononderwijspraktijk.

Het informeren willen we bereiken door regelmatig gezamenlijk inhoudelijke bijdrage (blogs/artikelen) te publiceren op de website van de Nederlandse Dalton Vereniging en in DaltonVisie. Het aanscherpen en verbeteren gaan we bereiken door zelf samen onderzoek op te zetten en uit te voeren.

Tijdens de bijeenkomst op 27 september wisselen we praktijkervaringen, bevindingen en ideeën uit over onderzoek. Wij gaan ook brainstormen over mogelijkheden voor nieuw onderzoek. Deze bijeenkomst is voor leraren, daltoncoördinatoren en directeuren van daltonscholen in het basis-en voortgezetonderwijs. Ook opleiders en/of schoolbegeleiders van de NDV zijn van harte welkom.

De organisatie is in handen van Patrick Sins (p.h.m.sins@saxion.nl), Vera Otten (v.m.otten@saxion.nl) en Marja Out (m.out@spinozalyceum.nl). Aanmelden kan per mail via Vera Otten.