Mededeling van College van Bestuur Saxion

Leestijd Minuten

Het College van Bestuur van Saxion heeft kennis genomen van het artikel in de Telegraaf van zaterdag 7 juli over onze studente Shayno Numansen. Het college wil benadrukken, dat wij de vrijheid van meningsuiting tot ons allerhoogste goed rekenen. Die mag nooit ter discussie staan. Wij betreuren het dat de indruk is gewekt, dat dit bij Saxion niet tot de allerbelangrijkste principes behoort.

Bij het nemen van het besluit om het artikel over Shayno niet te publiceren heeft het College van Bestuur geen rol gespeeld. We kunnen ons echter voorstellen dat die indruk wel bestond. Dat vinden wij bijzonder spijtig.

Het is evident dat de veiligheid van onze studenten van groot belang is. Het mag echter geen reden zijn om een artikel niet te publiceren: dat is namelijk een keuze van de student zelf, in dit geval Shayno.

Het verhaal van Shayno is op 6 maart wel geplaatst op het interne nieuwskanaal MijnSaxion.

Shayno is ook aangeboden haar actuele verhaal te laten publiceren door de Saxion Nieuwsredactie. Dat is voor het laatst gebeurd op 6 juni. Daarvan heeft de EO ook opnamen gemaakt, die worden verwerkt in een documentaire over haar. Shayno heeft van deze mogelijkheid tot publicatie geen gebruik gemaakt.

Het College van Bestuur zal Shayno uitnodigen om te bespreken op welke wijze het college er aan kan bijdragen om het verkeerde beeld weg te nemen en onze studenten de ruimte te geven zich te ontwikkelen en onderzoeken in het kader van de studie te publiceren.

College van Bestuur Saxion
Apeldoorn/Deventer/Enschede, 8 juli 2018