5 jaar TechForFuture: eigen magazine en overheersende trots

5 jaar TechForFuture: eigen magazine en overheersende trots

Hightech onderzoekscentrum TechForFuture vierde dinsdag haar 5-jarige bestaan tijdens de TIV beurs in Hardenberg. Samen met ongeveer 60 genodigden uit onderwijs, onderzoek en het bedrijfsleven werd teruggekeken op de onderzoeken. Ook werd het Hightech Magazine feestelijk gelanceerd ter ere van het jubileum.

“Ik ben meer dan trots. In 5 jaar hebben we 67 projecten gerealiseerd. Intussen zitten de lectoraten zo dichtbij de industrie dat bijna 50% van de TechForFuture projecten gecofinancieerd zijn. Dit is een maat voor het commitment en geeft aan hoe hoog de lat ligt in elk onderzoekstraject,” vertelt directeur Alexander Jansen. “Met een van onze eerste projecten, de asperge robot, werd onmiddellijk duidelijk dat dit de toekomst zal zijn. TechForFuture dient als verbinder tussen het bedrijfsleven en het onderwijs.”

TechForFuture, Centre of Expertise HTSM (Hightech Systemen en Materialen) liet de onderzoeken uitvoeren door 100 onderzoekers uit 14 lectoraten van hogeschool Saxion en Windesheim. Ook werken meer dan 1500 studenten mee met bedrijven die onderzoek deden naar Hightech Systemen en Materialen. De maatschappelijke uitdagingen op het gebied van gezondheid, werkgelegenheid, veiligheid en duurzaamheid vormen het uitgangspunt voor de onderzoeken. Het resultaat daarvan is nu te bewonderen in het jubileummagazine High Tech Magazine van TechForFuture.

Toekomst

Anka Mulder is tevreden over het Centre of Expertise: ”Het is niet technologie óf onderzoek, maar technologie én onderzoek. Iedereen heeft in de toekomst techniek nodig. Technologie moet dus niet alleen in de technische studies aan bod komen, maar ook onderdeel uitmaken van opleidingen binnen het sociale domein. Hiermee zorgen we ervoor dat we onze studenten voorbereiden op de toekomst.” Onderzoek speelt hierbij een belangrijke rol. “Hogeschoolonderzoek kan het gat overbruggen tussen fundamentele kennis en de markt. Dan kom ik vanzelf uit bij TechForFuture, zij sluiten naadloos aan bij de missie en strategie van Saxion. Ik ben trots op wat er bereikt is in 5 jaar. Het center heeft Saxion geholpen om uit te zoeken hoe onderzoek kan gaan en wat de innovatievragen zijn van bedrijfsleven”.

Aandacht voor verbinding

TechForFuture ziet haar taak voor de komende 5 jaar in het uitbreiden en vergroten van de samenwerking met ondernemers, onderzoek en onderwijs. “We hebben nu gezien dat dit een goed concept is. Samen vergroten we de innovatiekracht van de Nederlandse economie en maatschappij,” sluit Jansen de feestelijke middag af.

Fotografie: Annabel Jeuring