Studenten chillen samen
Studentenleven

6 lifehacks om je studententijd te overleven

Leestijd Minuten

Je studententijd is begonnen. Superleuk, maar het leven van een student kan best zwaar zijn. Roxanne geeft je 6 lifehacks om het je nét wat makkelijker te maken.

1.    Word vrienden met alles en iedereen

De beveiliger, docenten, verpleegsters, de huiskat, ie-de-reen. Je weet maar nooit wanneer je wat hulp kunt gebruiken. Blijf als student dus niet op je eigen eilandje maar leer zo veel mogelijk verschillende schoolgenoten kennen. Adopteer sowieso iemand die handig is met computers, deze persoon is onmisbaar. Help zelf ook anderen, voor wat hoort wat!

2.    Check de startersinfo

Met andere woorden: zorg dat je weet waar je moet zijn. Zo voorkom je dat je de eerste dagen rondloopt als een kip zonder kop. Je startersinfo vind je op www.saxion.nl/startersinformatie

3.    Fix een stationsfiets

Janken was het, toen mijn prachtige champagnekleurige tweewieler werd gejat. Leer hier wat van en koop een oude fiets waar zelfs een zwerver zijn neus voor ophaalt. Wordt ‘ie in ieder geval niet gestolen. Hooguit gedumpt als je hem verkeerd hebt geparkeerd.

4.    Zet altijd de wekker voor 20.00 uur

Als student heb je heel veel vrijheid en dus kun je ook zomaar gesjaakt worden voor een avondje uit. Zet daarom altijd voor 20.00 uur een (of drie of acht) wekker(s) voor de volgende ochtend. Tipsy you vindt die afspraak waarschijnlijk minder belangrijk dan sober you. Luister altijd naar sober you.

5.    Noodrantsoen

Feestjes of een lange dag Saxion op de planning staan? Zorg dat je wat eetbaars in huis hebt. Zo voorkom je dat je eten gaat bestellen (= duur, en student = arm) of doodgaat van de honger en naar de ongezonde meuk grijpt. Voorkom je meteen weer wat eerstejaarskilo’s.

6.    Recept voor geluk

Koop alsjeblieft een paar kookboeken (met gezonde recepten) en gebruik ze. Je gaat na je studie echt geen indruk maken op die leuke chick of vent met een kleffe pasta pesto. Bovendien wordt je lichaam een stuk gelukkiger van wat afwisseling en af en toe wat groens.

Roxanne van Norde heeft haar geweldige studentenleven in Enschede afgesloten met een diploma van de opleiding Media, Informatie en Communicatie. Ze had het zo naar haar zin bij Saxion, dat ze nu als redacteur werkt bij de Nieuwsredactie. Als ze niet aan het schrijven is, kun je haar vinden bij de hipste hotspots in town of achter de laptop om een nieuwe citytrip te plannen.