Forensisch onderzoek, plaats delict onderzoek

Kennisinstellingen bundelen krachten voor minor Forensische Opsporing

Leestijd Minuten

De nieuwe minor Forensische Opsporing heeft voor studenten de beste kennis gebundeld. Het unieke samenwerkingsverband wordt gevormd door vijf hogescholen, een universiteit, het NFI, het Expertisecentrum forensische opsporing van de Politie en de Politieacademie.

“In deze opleiding wordt alle theoretische en praktische kennis van de betrokken instituten gebundeld. We hebben vanuit alle deelnemende instituten 24 studenten geselecteerd die vanaf september een half jaar lang overal de beste en meest actuele kennis kunnen opdoen. Eenheden die deze studenten daarna voor een stage of afstudeerproject in dienst nemen, krijgen het neusje van de zalm”, aldus projectleider Ed Schreuter.

Praktijkgerichte colleges

De studenten krijgen les bij alle betrokken partners. Ze krijgen onder meer praktijkgerichte lessen bij het Nederlands Forensisch Instituut (NFI). Theoretische lessen krijgen ze bij de betrokken hogescholen en de universiteit. Schreuter: “De bereidwilligheid van alle betrokken mensen bij de instituten om de concurrentie voorbij te gaan en samen de handen ineen te slaan, is het belangrijkst. Allemaal willen we graag met elkaar de forensische opsporing in Nederland op een hoger niveau brengen. Dankzij deze minor werken we daarbij makkelijker samen.”

Er worden 24 studenten toegelaten bij de pilot van deze minor. De toelating is op basis van selectie.