Beau Meere liep stage bij Grolsch
Studentenleven

‘Voor het gratis bier hoef je het niet te doen, voor de gezelligheid wel’

Roxanne van Norde
Roxanne van Norde Leestijd Minuten

Stage hoort bij je studie, maar je kunt het net zo leuk maken als je zelf wilt. Beau Meere, studente Media, Informatie en Communicatie, wist al snel dat ze stage wilde lopen bij een bedrijf dat zich richt op fast moving consumer goods. Het liefst ook nog in Twente en dus kwam ze bij Grolsch terecht, waar ze een geweldige tijd beleefde.

“In de trein dacht ik na over waar ik stage wilde lopen. Ik kwam langs Bolletje en ging toen nadenken wat er nog meer in de regio te vinden was waar ik enthousiast van werd. Ik wilde graag thuis blijven wonen en Ineens viel het kwartje: Grolsch is bij mij om de hoek. Toen heb ik gesolliciteerd op een stagevacature op het gebied van contentmarketing. Ik werd niet gelijk gebeld en daar werd ik een beetje zenuwachtig van, dus solliciteerde ik ook nog bij een aantal andere bedrijven. Net toen ik die mailtjes had verstuurd, werd ik door Grolsch uitgenodigd voor een gesprek.”

Na een tof gesprek werd Beau aangenomen. Bij de andere bedrijven mocht ze ook op gesprek komen, maar die belde ze af. “Ik weet natuurlijk niet hoe het bij andere organisaties zou zijn geweest, maar ik denk dat dit de leukste stage is die ik had kunnen hebben. De sfeer was zo gezellig en ik kreeg veel verantwoordelijkheden. Ik dacht eerst dat ik alleen met Grolsch te maken zou krijgen, maar je komt ook in aanraking met andere biermerken van het moederbedrijf van Grolsch, Asahi, zoals Meantime en Peroni. Dat was leuk, want Grolsch is natuurlijk heel groot in Nederland en dus laten ze een reclamespotje niet schieten door een stagiaire. Meantime en Asahi zijn veel kleiner en daarvoor mocht ik bijvoorbeeld hun Facebook en Instagram opzetten. Ik kreeg hier heel veel vrijheid in en dat maakte het zo leuk.”

Geen kantoorbaan

Wie denkt dat je bij Grolsch alleen maar achter de computer zit, heeft het mis. “Tijdens mijn stageperiode begon het festivalseizoen. Ik ben onder andere naar Freshtival geweest om rapportages te maken en foto’s te schieten voor Instagram. Ook mocht ik naar Dekmantel, een housefestival. Dat was een hoogtepunt, want ik hou echt van die muziek. Ook was ik zelf veel in de brouwerij te vinden. Ik heb niet echt leren brouwen, maar hield me wel bezig met fusten bestellen en bier afvullen. Die biertjes werden dan opgestuurd naar bierbloggers, in de hoop dat zij er iets over gingen schrijven.”

Dekmantel festival

Huisbier

Tijdens haar stage leerde Beau vanzelfsprekend niet alleen over marketing, maar ook over bier. “Ik dronk zelf af en toe een pilsje en in de zomer misschien een weizen. Maar bij Grolsch leer je alles over verschillende speciaalbieren.” Word er op de werkvloer ook wel eens een goudgele rakker opengetrokken? “Er is wel een vrijdagmiddagborrel met hapjes en drankjes, maar daar ging mijn afdeling helaas nooit heen. Denk trouwens ook niet dat je gratis bier krijgt. Mijn moeder werkte vroeger bij Grolsch en kreeg eens in de zoveel tijd thuis kratten geleverd. Ik was daar dus al helemaal enthousiast over, maar dat ga je natuurlijk niet vragen tijdens je sollicitatiegesprek. Na een week besloot ik eens te polsen. De huisbierregeling is er wel, maar geldt niet voor stagiaires. Gelukkig stopte mijn begeleider me af en toe een krat toe, dus dat maakte een hoop goed”, sluit Beau lachend af.

Roxanne van Norde

Roxanne van Norde heeft haar geweldige studentenleven in Enschede afgesloten met een diploma van de opleiding Media, Informatie en Communicatie. Ze had het zo naar haar zin bij Saxion, dat ze nu als redacteur werkt bij de Nieuwsredactie. Als ze niet aan het schrijven is, kun je haar vinden bij de hipste hotspots in town of achter de laptop om een nieuwe citytrip te plannen.