Sustainable
Onderzoek

‘Ik schreef een kinderboek voor mijn drie dochters om ze iets te leren over zuinig watergebruik’

Anne Hurenkamp
Anne Hurenkamp Leestijd Minuten

Hij werkt sinds 1 september bij Saxion en heeft het naar zijn zin op onze hogeschool. Bram Entrop (38) is docent bij de opleiding Bouwkunde (Academie Business, Building & Technology) en onderzoeker binnen het lectoraat Duurzame Leefomgeving. Uit bevlogenheid schreef hij het boekje ‘Koning Citroen moet iets met het water doen,’ voor Sofie, Lieke en Feline, zijn drie dochters.

‘Ik heb Civiele Techniek gestudeerd aan de Universiteit Twente en ben afgestudeerd op Duurzaam Ruimtegebruik. Mijn promotieonderzoek richtte zich op energiemaatregelen in de woningbouw. Ik ontwikkelde een methode om te bepalen wat EnergieTechnieken en –Maatregelen (ETMs) op kunnen leveren. Waar ik me altijd over verbaas is dat een bepaalde energietechniek, zoals bijvoorbeeld zonnepanelen, zichzelf in een woning terug zou moeten verdienen. Wie een nieuwe keuken of badkamer aanschaft, weet dat die zichzelf nooit terugverdient. Dat vind ik een opmerkelijk verschil in ons denken.

Voor mijn onderzoek keek ik vanuit drie invalshoeken naar het onderwerp. Naar energieprestaties waaraan een gebouw volgens het Bouwbesluit moet voldoen, naar financiële aspecten van maatregelen in de energietechniek en tenslotte naar de rol van energie in bouwprocessen. Je zit met zoveel verschillende partijen aan tafel. Lukt het altijd om ambities rond energiezuinig bouwen en wonen te halen?

Bram Entrop

Vanuit die drie invalshoeken heb ik een innovatieve techniek onder de loep genomen, namelijk die van de Phase Change Materials (PCMs): fase-veranderende materialen. Dat zijn materialen die als een soort batterij voor warmte ingezet kunnen worden. Micronal is een PCM op paraffine-basis, een soort was, in hele kleine kunststof bolletjes. Die bolletjes kun je bijvoorbeeld verwerken in een stuclaag of in dekvloeren. Als overdag de zon in de kamer op de dekvloer staat, nemen de PCM in de bolletjes warmte op tot een temperatuur van 23°C. Daarna blijft de temperatuur constant totdat alle PCM in de bolletjes gesmolten is. Aan het begin van de avond, als de omgevingstemperatuur daalt, gaat de was weer stollen en geeft hij de opgespaarde warmte af aan de omgeving. Dat betekent dat je aan het begin van de avond thuis de verwarming nog niet aan hoeft te zetten omdat de vloer aangenaam warm blijft.

Uiteindelijk heb ik een model gemaakt waarmee ondernemers, die een nieuwe ETM op de markt willen brengen, kunnen meten of ze kans van slagen hebben. Of hun idee haalbaar is. Nu de gaskraan in Groningen verder dicht gaat, zal de gasprijs gaan stijgen en kan de toekomst voor dit soort innovaties rooskleurig zijn.

Lectoraat Duurzame Leefomgeving

Drie dagen per week ben ik betrokken bij het lectoraat Duurzame Leefomgeving van Theo de Bruijn. Daar lever ik samen met onze partners een bijdrage aan het opstellen van de circulaire bouwagenda van de Provincie Overijssel. We spreken met koplopers op het gebied van circulariteit. Denk aan bouwbedrijven die nieuwe woonconcepten ontwikkelen. Urban Mining is een hot item: materialen die uit gesloopte gebouwen uit de stad komen, opnieuw proberen in te zetten. Daarbij heb je soms allerlei juridische barrières rond certificering te overwinnen. Het lijkt eenvoudiger dan het is. We praten met partners, analyseren en structureren de informatie en presenteren onze conclusies. Ons doel is om circulariteit meer mainstream te laten worden. De maatschappelijk rol van Saxion in onderwijs en onderzoek is hierbij ontzettend belangrijk.

Bram Entrop

De Trias Energetica is en blijft voor mij een belangrijk uitgangspunt in ons denken en handelen. Probeer op de eerste plaats energiegebruik te voorkomen. Als er toch behoefte aan energie is, probeer die dan met hernieuwbare bronnen, zoals zon en wind, te leveren. Moet je toch fossiele brandstoffen gebruiken, gebruik ze dan zo effectief en efficiënt mogelijk. Die derde stap willen we natuurlijk niet meer inzetten in een echt duurzame maatschappij.

Kinderboek: Koning Citroen

Een tijdje geleden dacht ik: ‘Mijn drie jonge dochters kan ik mijn proefschrift nog niet laten lezen, of het studieboek Duurzame Energietechniek dat collega’s van Saxion en ik schreven. Het stond nog op mijn bucket list om ooit een kinderboek te schrijven. Dus bedacht ik Koning Citroen, die over het land Vruchtenstein regeert en samen met minister Druif een oplossing probeert te vinden voor het tekort van water in zijn land. Dat begrijpen mijn meiden. Nadat het boekje een prijs had gewonnen, gingen illustrator Julieta Matos Castaño en ik samen in één dag op tournee langs tien basisscholen om ons boekje te presenteren. De kinderen kregen een tasje met het boek en een showertimer, waarmee je in de gaten kunt houden hoe lang je onder de douche staat. Het gaf me enorm veel energie om dat te kunnen doen.’ Door het onderwijs dat ik geef en het onderzoek dat ik doe, hoop ik een bijdrage te kunnen leveren aan een duurzamere gebouwde omgeving.

Kinderboek: Koning Citroen
Anne Hurenkamp

Anne Hurenkamp is redacteur bij de Dienst Marketing en Communicatie van Saxion. Schrijven maakt haar gelukkig. Vooral als het om een persoonlijk portret of over onderzoek gaat. Als lezer, luisteraar, schrijver en podcaster gaat Anne ook graag op zoek naar mooie verhalen uit de geschiedenis van de popmuziek. In haar vrije tijd is ze bovendien boekenliefhebber en Beatlesblogger.