Niek Ketel

‘Ik stapte over naar hbo en haalde binnen 2,5 jaar mijn diploma’

Roxanne van Norde
Roxanne van Norde Leestijd Minuten

Niek Ketel begon in 2014 vol goede moed aan zijn opleiding Technische Bedrijfskunde op de Universiteit Twente. Twee jaar lang haalde hij vakken net niet en was het aan één stuk door proberen het hoofd boven water te houden. Hij stapte over naar Saxion en behaalde, als snelste Technische Bedrijfskunde-student ooit, binnen twee jaar en drie maanden, zijn bachelor.

“Het is makkelijk om te blijven hangen op het voorgeschreven niveau, in mijn geval wo”, vertelt Niek. “Het laatste cijfer dat ik terugkreeg van de Universiteit Twente was een 5,3. Weer net niet gehaald. Toen besloot ik eens te kijken wat er bij Saxion mogelijk was. Ik heb mijn hele studieprogramma toen zelf samengesteld. Het is bij de hogeschool mogelijk om sneller af te studeren, maar het staat nergens op papier hoe dat dan moet. Dat heb ik dus zelf, met wat hulp van mijn SLB’er, uitgezocht.”

Torenhoge cijfers

Tweeënhalf jaar later sierde er vlak na zijn afstuderen een stralende foto op de Instagramstory van zijn vriendin. Niek heeft zijn diploma op zak. Voor zijn afstudeeronderzoek bij Raedthuys Groep kreeg hij een 9,1, voor zijn presentatie een 10. “Om zo snel af te studeren, was ik dagelijks van 9 tot 5 bezig met mijn studie. Daarnaast had ik ook echt wel een studentenleven hoor, maar dat speelde zich wel wat eerder op de avond en in het weekend af. Anders houd je het gewoon niet vol. Daarnaast past het hbo veel beter bij mij dan het wo. Ik vind het veel leuker om kennis meteen toe te passen in de praktijk in plaats van alleen maar in de boeken te zitten om abstracte dingen te leren. De overstap naar Saxion was dan ook de beste studiekeuze die ik had kunnen maken. Ik raad anderen dan ook aan om niet gelijk voor de logische onderwijsvorm te kiezen, maar om te kijken wat echt bij je past.”

En nu?

De grote vraag na het afstuderen is natuurlijk: wat ga je daarna doen? “Ik ga mijn eigen afstudeeronderzoek verder uitwerken en implementeren bij Raedthuys Groep. Super gaaf, want zo weet je zeker dat je onderzoek niet ergens op de plank beland. Misschien dat ik ooit nog een master ga doen, maar daar heb ik tot nu toe geen plannen voor. Wel wil ik altijd blijven bijleren.”

Van wo naar hbo? Dan ben je bij Saxion aan het juiste adres.

Roxanne van Norde

Roxanne van Norde heeft haar geweldige studentenleven in Enschede afgesloten met een diploma van de opleiding Media, Informatie en Communicatie. Ze had het zo naar haar zin bij Saxion, dat ze nu als redacteur werkt bij de Nieuwsredactie. Als ze niet aan het schrijven is, kun je haar vinden bij de hipste hotspots in town of achter de laptop om een nieuwe citytrip te plannen.