Dalton OnderzoeksGroep 19 dec 2018 1
Organisatie

Dalton Onderzoeksgroep (DOG) bespreekt daltononderzoek

Patrick Sins, Saxion
Dr. Patrick Sins Leestijd Minuten

Tijdens de bijeenkomst van de DOG op 19 december 2018 bij de Helen Parkhurstschool te Almere heeft Karel Hermans een inspirerende bijdrage geleverd over het onderzoek dat hij op deze school naar daltonidentiteit heeft gedaan.

In dit waarderende onderzoek heeft Hermans aan de hand van de verhalen van de docenten, MT-leden, leerlingen en een ouder een leergeschiedenis geconstrueerd. Vanuit de theorie van Dupont wordt het tonen van identiteit in de geschiedenis van de daltonschool Helen Parkhurst geduid. Het doel van het onderzoek is om het gesprek over daltononderwijs in de school nieuw leven in te blazen, om "HP Wijzer" te worden. Lees het onderzoeksverslag hier

Dalton OnderzoeksGroep 19 dec 2018 2

Verder werd het onderzoek van het lectoraat besproken: wat maakt een goede daltonschool? Waar onderscheidt een goede daltonschool zich? En in hoeverre is dit zichtbaar in visitaties? Ook is gesproken over op welke wijze de DOG alle onderzoeken van daltonleraren gaat verzamelen en publiceren. In eerste instantie zal dat op deze site en in DaltonVisie zijn. 

De volgende bijeenkomst is op 12 februari 2019, vanaf 16.00 uur. Tijdens die bijeenkomst wordt dieper ingegaan op het onderzoek naar de goede daltonschool en de spelling op daltonscholen. 

Patrick Sins, Saxion

Dr. Patrick Sins

Patrick Sins is lector Vernieuwingsonderwijs Saxion en Thomas More hogeschool

Gerelateerde artikelen

Symen van der Zee en Willeke Slingerland (fotografie: Thomas Busschers) Onderzoek

Saxion komt met module Moreel Kompas: ‘Wat je hier oefent, is natuurlijk een blauwdruk voor hoe je de samenleving ingaat’

05 maart 2024
Expeditie Dalton karakters Helen, Stan en Kweenie Organisatie

Expeditie Dalton: een nieuwe online leeromgeving

26 juni 2023
Onderzoek

In de voetsporen van Maria Montessori: Jaap de Brouwer wint International Montessori Award