Plastic soep
Organisatie

Virtueel lab ontwikkeld over plastic soep

Leestijd Minuten

Het lectoraat Vernieuwingsonderwijs heeft in samenwerking met TechYourFuture en RAAK een lessenserie over plastic soep ontwikkeld. Onderdeel hiervan is een virtueel lab dat vwo-leerlingen van de brugklas kunnen gebruiken tijdens de les.

In het virtueel lab doen de leerlingen experimenten om zich inhoudelijk verder te verdiepen in het thema plastic soep: nagaan hoe plastic soep en microplastic ontstaan en wat het effect hiervan is op milieu en mensen. In dit virtueel lab onderzoeken leerlingen het afbreken van plastic. De leerlingen krijgen een inleiding in wat plastic is, ze doen proefjes, ze leren hoe PET-flessen worden gemaakt, hoe plastic wordt gerecycled en ze beantwoorden quizvragen. Ook voeren ze een virtueel onderzoek uit naar de afbreekbaarheid van plastic door drie variabelen te veranderen (luchtvochtigheid, type plastic en temperatuur). 

Leerlingen leren dat plastic nooit echt afbreekt en hoe dat voor problemen zorgt. Aan het eind van het virtueel lab zetten leerlingen hun eigen onderzoek op. Het lab biedt verdieping en het rust leerlingen uit met de scheikundige kennis die relevant is om dit maatschappelijke thema beter te begrijpen. In de lessenserie doen ze ook bronnenonderzoek om een oplossing uit te werken. Ze leren deze oplossing vanuit verschillende perspectieven kritisch te beoordelen en te beargumenteren. Het eindproduct is een prototype van de oplossing die de leerlingen hebben gevonden. 

Gerelateerde artikelen

Symen van der Zee en Willeke Slingerland (fotografie: Thomas Busschers) Onderzoek

Saxion komt met module Moreel Kompas: ‘Wat je hier oefent, is natuurlijk een blauwdruk voor hoe je de samenleving ingaat’

05 maart 2024
Expeditie Dalton karakters Helen, Stan en Kweenie Organisatie

Expeditie Dalton: een nieuwe online leeromgeving

26 juni 2023
Onderzoek

In de voetsporen van Maria Montessori: Jaap de Brouwer wint International Montessori Award