Heracles voetbal

Saxion start gezamenlijk innovatieplatform bij Heracles Almelo

Tom Wassink
Tom Wassink Leestijd Minuten

Saxion is samen met ROC van Twente, Heracles Almelo, regionale overheden en enkele bedrijven een innovatieplatform begonnen. Het platform heeft als doel om het onderwijs en het bedrijfsleven beter met elkaar te verbinden en zal opereren vanuit het stadion van Heracles Almelo.

De regio Twente kampt al enkele jaren met het probleem dat veel studenten die afstuderen bij Saxion en de Universiteit Twente elders in het land hun geluk beproeven. “Maar met behulp van dit platform hopen we deze studenten voor de regio oost te behouden,” vertelt projectleider Ivar Hageman, die als Saxion-docent wordt gedetacheerd aan het platform. “Daarnaast willen we juist talent naar onze regio toetrekken. Dat kunnen we doen door ze een goed totaalpakket te bieden, met voldoende kansen op een mooie baan.”

Bedrijven hebben weinig zicht op welk talent er binnen Saxion loopt en weten vaak ook niet bij wie ze moeten zijn.

Ivar Hageman (Toma Tudor)
Ivar Hageman, Saxion-docent en projectleider van het innovatieplatform

Vernieuwend

Via het platform kunnen bedrijven vraagstukken aanleveren waar ze zelf niet aan toe komen. “Wij gaan dan binnen de onderzoeksinstellingen op zoek naar de juiste studenten, zodat zij in het stadion van Heracles Almelo aan dat vraagstuk kunnen werken. Vervolgens zullen de studenten de resultaten presenteren bij de opdrachtgever.” Maar komt het niet al regelmatig voor dat studenten projecten uitvoeren voor het werkveld? “Dat klopt. Het vernieuwende zit ‘m echt in het feit dat het een gezamenlijke aanpak betreft van het onderwijs, de overheid, het bedrijfsleven en Heracles Almelo, maar ook dat er ruimte is voor start ups en dat er niet één, maar meerdere gemeenten bij betrokken zijn.”

Verbinder

“Bedrijven hebben weinig zicht op welk talent er bijvoorbeeld binnen Saxion loopt,” gaat hij verder. “En ze weten vaak ook niet bij wie ze moeten zijn binnen de onderwijsinstellingen.” Met het innovatieplatform is dat dus voortaan verleden tijd, mede dankzij voetbalclub Heracles Almelo. “Zij zijn de verbinder binnen dit platform, de katalysator. Bovendien zullen ze zelf ook projecten gaan inbrengen.” Voor Saxion en haar studenten een mooie ontwikkeling. “Als Saxion willen we onze externe oriëntatie vergroten en ons onderwijs baseren op de praktijk,” aldus Hageman. “Het past dus precies in onze strategische agenda.”

Tom Wassink

Met een journalistieke én een marketingachtergrond is Tom Wassink als online redacteur bij de Dienst Marketing en Communicatie altijd op zoek naar een verhaal. In zijn vrije tijd houdt hij zich, zowel binnen als buiten de lijnen, vooral bezig met sport en dan in het bijzonder met voetbal.