Twentse Zonneauto publiekstrekker op Hannover Messe
Corporate

Twentse Zonneauto publiekstrekker op Hannover Messe

Leestijd Minuten

Deze week is Solar Team Twente aanwezig met zonneauto Red Shift op de Hannover Messe. Ook tientallen Twentse bedrijven hadden een stand op de beurs. De Hannover Messe is de grootste technologiebeurs ter wereld, die jaarlijks zo’n 5000 deelnemende bedrijven uit 75 landen en 210.000 bezoekers trekt. Mona Keijzer, staatssecretaris van Economische Zaken en Klimaat, bracht een bezoek aan de beurs. Teamleden gingen met haar in gesprek over de technologie en maatschappelijke waarde van de Twentse zonneauto.

Samenwerking versnelt ontwikkelingen voor duurzaamheid

Zonneauto RED Shift, die in 2017 aan de Bridgestone World Solar Challenge meedeed,  is een echte publiekstrekker voor ondernemers, politici en bezoekers van de beurs.

Ook staatssecretaris van Economische Zaken en Klimaat, Mona Keijzer bezocht Solar Team Twente op de beurs. “We hebben met de staatssecretaris gesproken over hoe projecten als dat van het solarteam de ontwikkeling van duurzame technieken versnellen. We waren het erover eens dat de samenwerking tussen studenten en het bedrijfsleven van grote waarde is voor technologische ontwikkelingen,” vertelt teamlid Merel Oldenburg over het gesprek. De staatssecretaris liet na haar bezoek aan de Hannover Messe weten dat ze terugkijkt op twee geslaagde dagen waar vele Nederlandse bedrijven, studenten, universiteiten en kennisinstellingen laten zien wat ze kunnen.

Grootste technische schoolreis

Op dinsdag kwamen de scholieren langs van de Hannover Messe Challenge, een tweedaagse evenement georganiseerd door verschillende hogescholen en universiteiten, waaronder Saxion en Universiteit Twente. Ook mochten de scholieren plaatsnemen in de zonneauto. “Het was ontzettend gaaf om de zonneauto in het echt te zien. Maandag hadden we het schaalmodel al zien staan op de universiteit in Twente, maar de echte auto is natuurlijk nog interessanter,” vertelt een van de scholieren enthousiast. “De teamleden konden ook veel over de auto en de race vertellen. Ik zou best zelf in de auto willen rijden!”

Talenten werven

De Hannover Messe staat dit jaar in het teken van het aantrekken en behouden van talent. Het solarteam sluit hier naadloos op aan met haar ambitie om Twentse bedrijven en talenten aan elkaar te koppelen. Solar Team Twente organiseert op 21 juni een evenement voor bedrijven om in contact te komen met talent uit de regio.

Bridgestone World Solar Challenge

Op 13 oktober 2019 staat Solar Team Twente aan de start van de Bridgestone World Solar Challenge, dé prestigieuze race voor auto’s die rijden op zonne-energie. Samen met meer dan vijftig andere internationale deelnemers rijdt Solar Team Twente met de zonneauto 3000 kilometer dwars door de outback van Australië. De race kent drie verschillende klassen. Het solarteam doet mee met de Challenger Class, de Formule 1 klasse voor zonneauto’s.

Solar Team Twente

Het Twentse solarteam bestaat uit 19 studenten van Saxion en Universiteit Twente. Naast de studenten bestaat Solar Team Twente uit het sterke netwerk van innovatieve partners. Samen wordt topsport beoefend en een van de snelste zonneauto ter wereld gebouwd. Met de auto wordt deelgenomen aan de Bridgestone World Solar Challenge. Enerzijds met het doel om de race te winnen en anderzijds om aandacht te creëren voor de mogelijkheden van zonne-energie.