Batavierenrace
Studentenleven

Batavierenrace: combi van feestvieren en sporten

Maar liefst negen Saxion-teams verschenen dit jaar aan de start van de 47e editie van de Batavierenrace – ’s werelds grootste estafetteloop van Nijmegen naar Enschede. Qua aanmeldingen leek het studentenfestijn op een deelnemersrecord af te stevenen, maar dat haalden ze uiteindelijk net niet. 8.457 fanatieke renners passeerden afgelopen zaterdag de finishlijn.

Wie het terrein van Universiteit Twente deze zaterdagmiddag betreedt, weet even niet waar hij moet kijken. Grote tenten, duizenden studenten en een hoop gejoel en gezang. De laatste etappe van de Oude Markt in Enschede naar de campus van de universiteit is in volle gang. Om de haverklap rent er een ploeterende loper langs die in de meeste gevallen direct een blik bier in z’n handen krijgt gedrukt. Het is naast de grootste estafetteloop ter wereld natuurlijk ook hét studentenfeest van het jaar. “Kom op! Nog even!” klinkt het continu aan de zijlijn. De campus bruist. Aan supporters geen gebrek.

Knieblessure

In een onverklaarbare outfit staat Joran Britstra (24) met zijn maatjes van studievereniging Construct na te genieten van het hele gebeuren. Construct was een van de negen Saxion-teams die dit jaar de hardloopschoenen uit het stof mocht halen. Voor Joran was het zijn vuurdoop. “Ik heb de laatst etappe op me genomen, die van 7,8 kilometer. Ongetraind”, vertelt hij met een brede glimlach. De student Bouwkunde moest de afstand van de voorzitter overnemen, die kort voor het evenement een blessure kreeg aan zijn knie. “Ik zou eerst de 3,8 kilometer rennen, maar dat werd ‘m dus niet. Het was echt heel zwaar maar wel absoluut de moeite waard. Volgens mij ben ik een na laatste geworden, haha. Toen ik binnenkwam werd ik direct gebombardeerd met bier.”

Gezonde rivaliteit

Olle ten Voorde (20) staat naast hem. Ook hij is lid van Construct en liep dit jaar voor de derde keer mee. “Ondanks dat ik niet heel uitgebreid had getraind, ging mijn 8 kilometer best wel goed. Er waren onderweg wat pieken en dalen, maar zo gaat het eigenlijk altijd.” Op de vraag of ze kans maken op de winst, beginnen de studenten beiden te lachen. “Zeker niet”, zegt Olle. “We verversen continu de uitslagen om te kijken waar we staan, de laatste keer schommelden we een beetje rond de 200e plek.” Volgens de student Civiele Techniek heerst er onder de Saxion-teams een gezonde rivaliteit. “Een competitie kun je het niet echt noemen, het gaat er meer om dat je niet als laatste wilt eindigen. Dat ga je het hele jaar nog horen, haha.” Het gesprek is hiermee ten einde, de heren moeten zich opmaken voor de traditionele barbecue met hun studievereniging. En daarna feesten? “Tuurlijk!”, zegt Joran. “We gaan door tot het eind. Alhoewel sommige studenten nu ook helemaal dood zijn en lekker naar huis gaan. Maar ik ben bang dat ik morgen wél wakker wordt met een kater en spierpijn.”

Tijd voor een feestje

Ondertussen staan de reporters van BataRadio vrolijk verslag te doen van het spektakel op en rond de campus. Waar de Batavierenrace vooral in het teken staat van feestvieren, doen er ook diverse prestatieteams mee die ieder jaar weer strijden om een zo hoog mogelijke plek in de universiteitencompetitie. Traditiegetrouw is het UT/Saxion Running Team dit jaar ook weer van de partij. Vorig jaar bereikten ze een knappe derde plek, net achter Groningen en Nijmegen. Steef Severijn (24) en de Zwitser Kyan Rytzell (22) waren ook onderdeel van het team. Beiden zijn ze lid van atletiekvereniging Kronos. ”Ik moest om 22.30 uur starten, de eerste etappe”, zegt Steef. “Wel een gekke gewaarwording, zo laat nog hardlopen. Je moet heel erg opletten wat je dan eet.” Volgens de student Wiskunde is de Batavierenrace niet meer weg te denken uit Enschede. “Als je als student zegt dat je aan hardlopen doet, is het meteen van: doe je dan ook mee aan de Bata?”

Voor Kyan was het zijn eerste keer. “Dit smaakt wel naar meer. Al die mensen, overal muziek, wat een gezelligheid. Ik denk dat we op de vierde plek zijn geëindigd. Een mooi resultaat, alleen zit er voor ons dit jaar dus geen podiumplek in. Maar dat maakt niet uit. Ik vind het goed zo, tijd om bier te gaan drinken.”

Auteur: Elke Agten Foto's: Toma Tudor

Batavierenrace 2019 Uitslagen.jpg

En wie zijn de winnaars van de Batavierenrace 2019?

Ieder jaar rennen bijna 8.500 studenten vanaf Nijmegen, via Duitsland en de Achterhoek naar Enschede. Het hele parcours is circa 175 kilometer, georganiseerd voor en door studenten met als afsluiter het grootste studentenfeest van de Benelux. Natuurlijk is het een hele prestatie die door elke loper wordt geleverd, maar wie mogen zich winnaar noemen?

De winst in de universiteitencompetitie ging dit jaar naar RU/HAN Nijmegen. WUR-team Wageningen en RUG/Hanze Groningen werden respectievelijk tweede en derde. Het UT/Saxion Running Team eindigde op de vierde plek.

De strijd tussen de Saxion-teams in de reguliere competitie werd dit jaar gewonnen door Tabula Rasa, het team bereikt als 75e de finish. SV Construct claimde de 207e plek en IDent eindigde als 223e. Daarop volgt Archimedes (225), LiNK (264), Syntaxis (271), Oxytoc (298) en Nescio (303).