WP_20190518_15_52_31_Pro.jpg
Corporate

Gladiatoren en zaadbommetjes doen missie Saxion op D’RAN-festival slagen

De opkomst viel zowel vrijdag als zaterdag wat tegen, maar het enthousiasme van de aanwezigen maakte veel goed. En dus kan de door Saxion geadopteerde Goede Burger Tent op het D’RAN-festival met recht een succes worden genoemd. “We hebben met het mooie programma goede sier gemaakt bij het publiek, de organisatie en de achterban van het festival.”

“Morgen wordt het beter,” voorspelt Saxion-lector Steven Dorrestijn als hij vrijdagmiddag wordt gevraagd naar het geringe aantal bezoekers dat te vinden is op het festivalterrein tussen de Museumfabriek en De Twentsche Textiel Maatschappij. De grootste groep aanwezigen betreft ROC-studenten die verplicht gekomen zijn, maar daarvan glipt de helft er stiekem tussenuit. “Vanmorgen begon veelbelovend en zat het op een gegeven moment goed vol, maar zojuist kwam er bij een spreker niemand opdagen. Toen hebben we zelf maar wat inhoudelijke discussies gevoerd.”

Gladiatoren

Het doel van Dorrestijn is om te laten zien dat Saxion studenten opleidt tot goede burgers en een van de workshops waarmee Saxion dat liet zien, werd vrijdagmiddag gegeven door Natascha Kuipers, HBO-Rechten-docent en docent persoonlijke ontwikkeling voor het Top Talent Programma. Zij nam de studenten en het publiek mee naar honderd jaar voor Christus. “In het Colloseum hebben studenten van de minor Recht als gladiatoren met elkaar gestreden en laten zien: hoe spreek je de taal van recht?,” vertelt Kuipers. “Het publiek had vervolgens de rol van de senatoren. Zij mochten de studenten beoordelen.”

Steven Dorrestijn, lector Ethiek & Technologie, over de Saxion-tent op het D'RAN-festival

De Goede Burger Tent was tijdens deze workshop met een mannetje of veertig goed gevuld en bovendien werd er enthousiast meegedaan. Kuipers is blij dat ze kon laten zien hoe Saxion de jurist van de toekomst opleidt. “Uiteindelijk moeten we als juristen een omslag gaan maken in ons denken. We moeten meer naar verbinding en de 21eeeuwse vaardigheden. Dat ik leer ik mijn studenten ook, in plaats van alleen maar recht en de inhoud van artikel 1. Dat wil ik ze écht meegeven.”

Zaadbommetjes

Het optreden van Dyon Temming, zaterdagmiddag, noemt Dorrestijn als een van de hoogtepunten. Temming liet zien hoe je zaadbommetjes maakt van potgrond, klei, water en bloemenzaden, zodat je deze op kale plekken in de openbare ruimte kunt gooien om deze wat op te fleuren. “Als een kleine daad van ludiek verzet,” aldus Dorrestijn. “Het is een uitdaging om te zoeken naar balans tussen mens, natuur en techniek, zodat techniek niet als een wig mens en natuurlijk uit elkaar drijft,” concludeerde hij naderhand als gespreksleider.

Goede sier

Ondanks het mooie weer zijn de bezoekersaantallen zaterdag echter niet veel hoger. Toch vindt Dorrestijn dat zijn missie geslaagd is. “We kregen zowel van deelnemers als andere bedrijven positieve feedback: iedereen vond het mooi. Inhoudelijk was heel D’RAN zeker geslaagd en de mensen die aan onze sessies hebben meegedaan waren heel enthousiast. We hebben met het mooie programma in onze tent goede sier gemaakt bij het publiek, maar ook richting de organisatie en de achterban van het festival.”