Lisanne de Witte versus Solar Team Twente
Corporate

Bijzondere race tijdens opening FBK Games: mens vs machine

Leestijd Minuten

RED Shift, de zonneauto van Solar Team Twente, krijgt 9 juni een geduchte tegenstander. Atlete Lisanne de Witte zal tijdens de start van de FBK Games 300 meter sprinten tegen deze machine. Topsport, snelheid, kracht, aerodynamica en innovatie liggen dicht bij elkaar.

De RED Shift is de zonneauto van Solar Team Twente uit 2017. Annelies Dekker, teamleider van het solarteam: “Een zonneauto op een atletiekbaan lijkt een vreemde combinatie, maar wij beoefenen net als de atleten topsport. We zetten 1,5 jaar onze studie stop (het solarteam bestaat uit 19 studenten van Universiteit Twente en Hogeschool Saxion) om de allerbeste zonneauto ter wereld te bouwen. We focussen ons op het winnen van de Bridgestone World Solar Challenge en het genereren van aandacht voor de mogelijkheden van duurzame mobiliteit. Onze coureurs trainen om fysiek en mentaal sterk te zijn: tijdens de race van ruim 3000 km door de Outback van Australië zitten ze urenlang bij 40 C in een kleine cockpit.

De battle in het FBK Stadion is geen uitgemaakte race: de auto is gebouwd om rechtdoor te gaan op de Stuart Highway, de bochten in het stadion zijn een uitdaging. Het belooft dan ook echt een spannende battle te worden.”

Jerome Wassenaar

Ellen van Langen: “ware krachtmeting”

“Dit is natuurlijk een unieke race; de solarauto legt normaliter ruim 3000 km door de Outback van Australië af, maar neemt het nu op 300 meter op tegen een atleet. Het publiek is getuige van een ware krachtmeting: wint de mens van de techniek? Of is het toch andersom?”

Meeting Director FBK Games Hans Kloosterman kijkt uit naar de battle mens versus machine:

“Allebei maken ze gebruik van natuurlijke hulpbronnen. De Twentse solarauto behoort tot de wereldtop in haar soort. Lisanne de Witte nadert de wereldtop op de 400 meter met grote stappen. Waar de solarauto traag op gang komt, zal hij eenmaal op snelheid Lisanne naderen. Dit is de ultieme battle.”