Ook jouw (buitenland) avonturen met de wereld delen?

Tien miljoen Erasmus+-beurzen, ook Saxion-studenten nemen deel

Leestijd Minuten

Tussen de colleges door even sleetje rijden in de Finse sneeuw of na een zware stagedag lekker zonnen aan de Spaanse costa. Liefst tien miljoen mensen maakten al gebruik van het subsidieprogramma Erasmus+ om in het buitenland ervaring op te doen en ook voor Saxion-studenten en -docenten liggen er elk jaar mogelijkheden.

Erasmus+ is een Europees subsidieprogramma voor onderwijs, training, jeugd en sport. Het richt zich op jongeren, studenten, docenten en professionals en biedt hen via een beurs de mogelijkheid om binnen of deels buiten Europa een deel van hun studie te volgen, stage te lopen of vrijwilligerswerk te doen. Daarnaast ondersteunt Erasmus+ organisaties die internationale samenwerkingen aangaan in projecten. Zo probeert het een bijdrage te leveren aan economische groei, werkgelegenheid, gelijke kansen en inclusie in Europa.

Budget verdubbeld

Waar het programma in 1987 startte met ruim drieduizend studenten, worden er inmiddels jaarlijks 900.000 beurzen uitgekeerd en onlangs schreef dus de tienmiljoenste deelnemer zich in. In de periode 2017-2019 vertrokken er in totaal 524 Saxion-studenten en -docenten tijdelijk naar het buitenland via het Erasmus+-programma. Dit aantal zal de komende jaren naar verwachting oplopen, mede doordat de Europese Commissie afgelopen jaar bekend maakte het budget voor Erasmus+ te verdubbelen. Het afgelopen jaar kon Saxion elke aanvraag accepteren.

Aanvragen

Wil jij het studiejaar 2019-2020 naar het buitenland voor studie of stage binnen Europa en vertrek je tussen 1 juni 2019 en 30 oktober 2019? Vraag dan uiterlijk 15 juli 2019 een Erasmus+-beurs aan. Ook wanneer je plannen nog niet helemaal definitief zijn, moet je je voor deze datum melden door een email te sturen naar scholarships@saxion.nl. Let op dat de beurs minimaal vier weken voor vertrek aangevraagd moet worden, in verband met de documenten die voor vertrek ingeleverd moeten worden.