Studeren in Helsinki: ‘Ik kan het echt iedereen aanraden’

Studeren in Helsinki: ‘Ik kan het echt iedereen aanraden’

Tom Wassink
Tom Wassink Leestijd Minuten

Veel studenten hebben het op hun bucketlist staan voor na hun studententijd: reizen. Maar waarom wachten tot je je papiertje hebt? Elk jaar slaan tal van Saxion-studenten hun vleugels uit om te studeren in het buitenland. Aimée Legters brengt tijdens haar minor in Helsinki de bij Saxion geleerde printtechnieken in praktijk en maakt bijzondere uitstapjes. “Zo mooi, dat het bijna onwerkelijk was.”

Aimée zit in het vierde jaar van de opleiding Fashion and Textile Technologies en volgt de minor Textile Design aan de Metropolia University of Applied Science in Helsinki. “Het is een creatieve minor, gericht op het designen van stoffen,” vertelt ze vanuit Finland. “Het is het laatste wat ik moet doen voor mijn afstuderen. Ik wilde kennis maken met een nieuwe cultuur en iets totaal anders doen op studievlak. Op het daadwerkelijk designen van stoffen heb ik me de afgelopen jaren niet echt gefocust en ik was nog nooit in Finland geweest. De strenge winter, mooie natuur en omliggende steden leken mij erg interessant.”

Uiteindelijk heeft ze geen spijt gekregen van haar keuze. “De school is erg leuk en de creatieve textielvakken bevallen me goed. Daarnaast is Helsinki een hele fijne overzichtelijke stad en zijn de Finnen hele vriendelijke en behulpzame mensen.” Aimée woont in een studentenflat, samen met vijf andere meiden van verschillende nationaliteiten. “Daar heb ik het ook onwijs mee getroffen. Er worden veel feesten en activiteiten georganiseerd en er is genoeg van de omgeving te zien. Er is dus altijd iets te doen.”

Tripjes

Dat ze zich inderdaad niet hoeft te vervelen, blijkt wel uit de vele tripjes die Aimée maakte en nog op de planning heeft staan. “Lapland was fantastisch. Zo mooi, dat het bijna onwerkelijk was. Als kers op de taart heb ik ook nog het Noorderlicht kunnen bewonderen. Verder ga ik nog naar Stockholm, naar Sint-Petersburg, een weekend relaxen aan een meer en met 1500 andere studenten mee met de Pirates of the Baltic Sea, een partycruise. Als dat maar goed gaat.”

“Veel mensen waren verbaasd toen ik zei dat ik in januari naar Finland zou vertrekken,” vertelt Aimée verder. “Ja, het is hier extreem koud in januari en het wordt vroeg donker, maar dat hoeft niet te betekenen dat Helsinki niet leuk kan zijn. In tegendeel zelfs. Als je zelf initiatief neemt, heeft Finland erg veel te bieden. Ik kan het echt iedereen aanraden.”

Leerzame ervaring

Je zou bijna vergeten dat ze ook in Helsinki is om studiepunten te behalen, maar ook op school heeft ze het naar haar zin. “Ik heb veel verschillende printtechnieken geleerd op Saxion, zoals screen printing en wax printing. Deze kan ik hier zelf uitproberen in het atelier. Dat is tot nu toe het leukste dat ik heb kunnen doen: de theorie in praktijk brengen.”

En dus is het al met al niet alleen een leuke, maar ook een leerzame ervaring. “Ik heb nóg meer geleerd om op eigen benen te staan. Je kent niemand, de cultuur en taal zijn onbekend en toch is er altijd wat van te maken. Door zelf initiatief te nemen, open te staan voor andere mensen en ervaringen, op pad te gaan en nieuwe dingen te ontdekken, is dit – nu al – een onvergetelijke ervaring.

Tom Wassink

Met een journalistieke én een marketingachtergrond is Tom Wassink als online redacteur bij de Dienst Marketing en Communicatie altijd op zoek naar een verhaal. In zijn vrije tijd houdt hij zich, zowel binnen als buiten de lijnen, vooral bezig met sport en dan in het bijzonder met voetbal.