file.jpeg
Studentenleven

Saxion Nomads #2: Buck zag het verschil tussen arm en rijk op de Filipijnen

Veel studenten hebben het op hun bucketlist staan: reizen. Maar waarom wachten tot je je papiertje hebt? Elk jaar slaan tal van Saxion-studenten hun vleugels uit om te studeren in het buitenland. In aflevering #2 van Saxion Nomads vertelt Buck Lentfert, vierdejaars student aan de Lerarenopleiding Basisonderwijs (Pabo), over nederigheid, dankbaarheid en armoede op De Filipijnen.

Buck vertrok begin februari richting Manilla, de hoofdstad van De Filipijnen, om daar zijn afstudeeropdracht over omgevingsonderwijs te volbrengen, maar vooral ook om zijn perspectief als leerkracht op het onderwijs te verbreden. Halverwege mei keerde hij weer terug en achteraf kan hij concluderen dat het een leerzame ervaring was. “Vooral doordat je kennis maakt met een andere cultuur,” vertelt hij. “En je de normen en waarden daarvan leert te begrijpen en accepteren.“

Nederig

Die normen en waarden kwamen vooral naar voren wanneer hij moest samenwerken met collega’s van de school waar hij zijn afstudeerstage liep. “Op De Filipijnen heerst een andere hiërarchie: directie staat sterk boven het personeel, waardoor je leert om je nederig op te stellen. Maar door samen te werken leerde ik wel contacten te maken en te communiceren. Dat was uiteindelijk ook het leukste van mijn avontuur: nieuwe mensen leren kennen en kennis maken met een nieuwe cultuur.”

Je leert echt om jezelf staande te houden.

Pabo-student Buck Lentfert over het leven in een andere cultuur

Armoede

Buck schrok echter wel van de grote verschillen tussen arm en rijk in het land. “In Manilla heerst veel armoede en leven hele gezinnen op straat leven. Als je dan verder reist, kom je op plekken waar enorme moderne winkelcentra staan en grote bedrijvigheid is. Dat is het meest bijzondere dat me is bijgebleven. Ik ben wel echt meer te weten gekomen over de geschiedenis en politieke verhoudingen van het land.”

Fieldschool-trip

Wat hem eveneens bijbleef, was de Fieldschool-trip. “We zijn met de leerlingen een week op reis gegaan naar Laguna. Dit is een natuurrijke omgeving waar dankbaarheid aangeleerd werd. Dit maakte veel indruk, omdat we in deze week hard moesten werken op het land, er slecht te eten was en we weinig konden slapen.” Al met al kan hij het iedere student aanraden om tijdens de studie een totaal nieuwe wereld te ontdekken. “Je leert echt om jezelf staande te houden.”

Tom Wassink

Met een journalistieke én een marketingachtergrond is Tom Wassink als online redacteur bij de Dienst Marketing en Communicatie altijd op zoek naar een verhaal. In zijn vrije tijd houdt hij zich, zowel binnen als buiten de lijnen, vooral bezig met sport en dan in het bijzonder met voetbal.