BKPW9968.JPG
Studentenleven

Saxion Nomads #6: Merlin maakte zichzelf trots in Suriname

Veel studenten hebben het op hun bucketlist staan: reizen. Maar waarom wachten tot je je papiertje hebt? Elk jaar slaan tal van Saxion-studenten hun vleugels uit om te studeren in het buitenland. Pabo-student Merlin Weerink onderzocht in Suriname hoe ze het Nederlandse onderwijs in dat land kon verbeteren en ervoer bovenaan de Volzberg een gevoel van trots.

Hoi Merlin, wat heb je precies gedaan in Suriname?

“Ik heb voor mijn minor drie maanden lang, twee dagen per week stagegelopen op een basisschool. Hier heb ik onderzoek gedaan naar hoe het Nederlandse onderwijs in Suriname kon worden verbeterd. Hier was al een heel proces aan vooraf gegaan, zo hebben we instructiefilmpjes gemaakt om Surinaamse leerkrachten te begeleiden bij verschillende onderwerpen binnen het Nederlandse onderwijs.”

Waarom ben je dit gaan doen?

“In 2016 ben ik gestart met de pabo en inmiddels zit ik in mijn laatste jaar. Vorig studiejaar had ik de keuze om een minor in het buitenland te doen en er waren verschillende opties, maar eerder ben ik al in Berlijn geweest. Daarom heb ik ervoor gekozen om buiten Europa aan de slag te gaan. Ik dacht: dit is een kans die ik niet snel weer krijg.”

Hoe was het?

“Het was een hele bijzondere ervaring om het met eigen ogen te zien. Het Surinaamse onderwijs is heel anders dan het Nederlandse onderwijs. Wat mij het meest is bijgebleven is, is dat leerkrachten weinig tot niet pedagogisch worden opgeleid in vergelijking met de leerkrachten in Nederland. Je merkt in de praktijk veel klassikale uitvoering van de lessen en weinig individuele instructie. Er wordt niet ingespeeld op de individuele onderwijsbehoeften van een kind. Wel merk je dat de leerkrachten hier graag naartoe willen werken en hier wel voor open staan.”

Merlin Weerink over het beklimmen van de Volzberg in Suriname

Wat is je buiten je stage het meest bijgebleven?

“Natuurlijk ben ik in Suriname, naast mijn studie, ook het land verder gaan verkennen: de stad bezoeken, de jungle in en verschillende activiteiten ondernemen. De meest heftige, maar ook geweldige ervaring, was het beklimmen van de Volzberg: een trip van acht uur, terwijl je maar een uur boven op het punt verbleef. Ondanks de ontzettende zware tocht was dit het allemaal waard. Het uitzicht was geweldig. Boven op de berg kon ik trots op mezelf zijn. Ook omdat ik het avontuur in Suriname ben aangegaan: het alleen weggaan naar een ver land om mezelf te ontwikkelen.”

Wat heb je ervan geleerd?

“Ik heb het meest geleerd op het gebied van mijn eigen persoonlijke ontwikkeling: om kansen aan te gaan en niet in een fixed mindset te blijven. Het leven is er om te groeien en soms ook om tegenslagen te doorstaan, maar hoe mooi is het als je door positieve energie ook jezelf kan blijven ontwikkelen?”

Kan je andere studenten aanraden om in het buitenland te gaan studeren?

“Als ik terugkijk op dit avontuur, vind ik dat eigenlijk iedereen dit een keer moet hebben gedaan. Je leert zoveel, ook afzonderlijk van je vakgebied. Dit was ook één van de redenen waarom ik voor het buitenland heb gekozen. Je leert jezelf in een periode van alleenwonend, andere cultuur en andere scholen écht kennen. Wanneer je twijfelt om ervoor te kiezen wel of niet naar het buitenland te gaan, zou ik bij deze meteen zeggen: doe het. Een grote stap in je jeugd en opleiding, die je veel ervaring oplevert.”

Tom Wassink

Met een journalistieke én een marketingachtergrond is Tom Wassink als online redacteur bij de Dienst Marketing en Communicatie altijd op zoek naar een verhaal. In zijn vrije tijd houdt hij zich, zowel binnen als buiten de lijnen, vooral bezig met sport en dan in het bijzonder met voetbal.