Sociale wijkteams Social Work hbo deeltijd

Saxion start met nieuwe leergang Sociale Wijkteams

Zeventien studenten beginnen eind augustus bij Saxion aan de nieuw opgezette leergang Sociale Wijkteams. In een nauwe samenwerking met Wijkteams Enschede, UWV en Menzis zijn zij geselecteerd om zich te laten omscholen tot medewerker bij een sociaal wijkteam.

De studenten volgen twee modules per kwartiel en lopen drie dagen per week stage bij de wijkteams in Enschede. “Zo leren zij specifieke vaardigheden die waardevol zijn binnen sociale wijkteams,” vertelt Martijn Braber, manager van Saxion Parttime School. Wij zijn blij hier als Saxion onze bijdrage aan te leveren met deze nieuwe leergang.”

Talent benutten

"Het is goed om het talent dat er is optimaal te benutten," vult Renate Bouwman, directeur van Wijkteams Enschede, aan. "Mensen met passie voor dit vak krijgen, wanneer ze geen passend hbo-diploma hebben, momenteel onvoldoende kansen en dat is jammer. Zo missen wij de goede mensen en kans op verbreding van kennis en expertise bij de wijkteams. Ik ben blij dat we dit nu met elkaar mogelijk maken."

Unieke samenwerking

De leergang is ontstaan uit een nieuwe samenwerking tussen Wijkteams Enschede, het UWV Werkbedrijf Enschede, Menzis en Saxion. Braber: "Door de verschillende doelstellingen van deze organisaties bij elkaar te brengen – het toevoegen van meer diversiteit aan de wijkteams, zorgen voor een goede doorstroming naar nieuw werk en opleiden tot goed gekwalificeerd personeel – kunnen we als partners samen meer resultaat boeken. En met een nauwe samenwerking tussen de Academie Mens & Maatschappij en de Saxion Parttime School bieden we als Saxion kwalitatief hoogwaardig en flexibel onderwijs, dat past bij de vraag van werkgevers en deeltijdstudenten. Zo helpen wij mensen die van carrière willen switchen aan nieuw perspectief op de arbeidsmarkt."

Aftrap

Op woensdag 28 augustus vindt in Enschede de officiële aftrap plaats, in aanwezigheid van de zeventien studenten, de samenwerkingspartners, voorzitter van het College van Bestuur Anka Mulder en de Enschedese wethouders Arjan Kampman en Niels van den Berg.