Anka Mulder: ‘Saxion kan de beste hogeschool van Nederland worden’
Corporate

‘Saxion kan de beste hogeschool van Nederland worden’

Leestijd Minuten

Anka Mulder is inmiddels honderd dagen collegevoorzitter bij Saxion. Tijd om haar visie voor de hogeschool te presenteren: een Saxion Onderwijsmodel met futureproof onderwijs, (inter)nationale uitstraling voor lectoraten, de blik buiten de regio leggen, maar wel een strategische inzet van internationalisering voor de regio en een herinrichting van de interne organisatie.

De collegevoorzitter heeft de tijd genomen om studenten, medewerkers en de hogeschool te leren kennen en maakte ook een rondgang langs bedrijven en organisaties. Anka: “Ik wilde dat mensen en bedrijven mij leerden kennen en dat ik meer leer over wat er speelt. Op deze manier wilde ik er achter komen wat kansen en mogelijkheden zijn, welke andere zaken aan bod moeten komen.” De rondgang langs bedrijven en organisaties is nog niet helemaal afgerond en gaat tot de zomervakantie door. Toch was het nu wel tijd om haar visie voor de hogeschool uit de doeken te doen. “Ik denk echt dat we de beste hogeschool van Nederland kunnen worden”, aldus de collegevoorzitter.

Anka roemt de goede elementen die de hogeschool nu al heeft: “Saxion is al een goede hogeschool met excellente relaties in het werkveld. Daarnaast behaalde de hogeschool onlangs haar instellingstoets kwaliteitszorg die zes jaar geldig is en heeft Saxion-medewerker Marike Lammers een Comenius-beurs gewonnen, een fantastische prestatie. Er is een goed gekozen strategie ‘Get Ready for a Smart World’, er is aandacht voor onderwijs en onderzoek en internationalisering. Maar we voeren het nog niet voldoende uit.” De oorzaak volgens de collegevoorzitter van Saxion? Een ingewikkeld ingerichte organisatie, besluiten zijn niet altijd besluiten en verantwoordelijkheden zijn niet duidelijk bepaald. “Dat moet veranderen om doelen te bereiken.”

Saxion Onderwijsmodel

Anka wil een Saxion Onderwijsmodel inrichten. “Met in de eerste twee lesjaren structuur voor de studenten. Vanaf het derde lesjaar is het tijd voor gepersonaliseerd onderwijs. En de bouwstenen hiervoor liggen er al: het Smart Solutions Semester, minoren, stage en afstuderen. De rode draad voor het model is Get Ready for a Smart World: mensen maken kennis met andere disciplines. Dit alles zorgt voor futureproof onderwijs waar studenten jarenlang baat bij hebben.” Om dit te bereiken wil de collegevoorzitter met studenten en medewerkers in gesprek. “Flexibiliteit op de inhoud betekent dat we onze logistiek en onze organisatie uniform moeten inrichten. We kunnen daarbij nog veel leren van de Saxion Parttime School.”

Uitstraling voor onderzoek

Het volgende onderdeel van de visie van de nieuwe collegevoorzitter betreft onderzoek. “We hebben hele goede lectoraten, maar het zit nog niet in ons DNA. Ik vind dat we over vier jaar lectoraten moeten hebben die minimaal nationale uitstraling hebben, maar zelfs ook internationale uitstraling is mogelijk. Ik denk dat we dan meer subsidies gaan binnenhalen en denk zelfs dat dit tien procent van de omzet kan zijn, waar dat nu nog maar drie procent is… Onderwijs en onderzoek moeten beter in balans komen. De uitdrukking ‘ Saxion wil universiteitje spelen’, zou verboden moeten worden. Het type onderzoek dat op hogescholen gebeurt hebben bedrijven baat bij.” Om dit te bereiken is er al een team ingericht dat gaat helpen met het zoeken van externe financiering.

Blik naar buiten

Daarnaast vindt Anka dat Saxion veel naar binnen kijkt. “Binnen Saxion en in de regio. Dat is goed, maar we moeten meer naar buiten gaan kijken. We moeten samenwerkingen opzoeken met andere organisaties, bedrijven, de Universiteit Twente, de Politieacademie, enzovoort.”

Internationalisering

Het laatste punt van de visie van de collegevoorzitter betreft internationalisering. “We bereiden de eigen studenten voor op een internationale toekomst, maar we moeten ook zorgen dat bedrijven in de regio voldoende mensen hebben met een internationale focus. De afgelopen jaren zijn er grote successen geboekt als het gaat om aantallen studenten naar Nederland krijgen en het aantal partners in het buitenland. Nu moeten we focussen op hoe we internationalisering inzetten voor de regio.”

Wat merken studenten en medewerkers

Een visie met vier flinke punten, maar wat betekent de visie voor studenten en medewerkers van de hogeschool? “Studenten gaan hier morgen niet meteen iets van merken. Op den duur wel. Dan wordt bijvoorbeeld het Smart Solutions Semester opengesteld voor alle opleidingen. Dat zal gefaseerd gaan om de kwaliteit te kunnen garanderen. Daarnaast zullen studenten wellicht merken dat de organisatie van onderwijs eenduidiger wordt. Het verschil moet gemaakt worden op inhoud en niet op de wijze waarop het georganiseerd is. Opleidingen worden meer multidisciplinair en studenten maken kennis met het toepassen van technologie uit andere vakgebieden. Studenten zullen daar stapsgewijs elk jaar meer van gaan merken.”

Voor medewerkers geldt een ander verhaal. Anka: “Zij merken, hoop ik, dat de manier waarop zaken worden georganiseerd simpeler wordt. De organisatie wordt slagvaardiger: minder overleg, minder praten, meer doen. Dat betekent dat ze moeten vertrouwen op het expertise van een collega. Dat betekent ook een herinrichting van de interne organisatie. Ik doe een beroep op de medewerkers om daarin mee te denken en te helpen.”

“We zijn een beetje te bescheiden”

Lees ook het interview in ScienceGuide