podcast-3332163_960_720.png
Studentenleven

Tien podcasts om je reis te veraangenamen

Tom Wassink
Tom Wassink Leestijd Minuten

Ze zijn ideaal om te luisteren tijdens het hardlopen, het koken of de treinreis naar Saxion: podcasts. Maar hoe maak je nou een keuze uit al die duizenden audioshows die gemaakt worden? Wij selecteerden tien interessante podcasts voor studenten, met voor ieder wat wils.

The College Info Geek Podcast

Een podcast met studietips en adviezen voor studenten kan in dit lijstje natuurlijk niet ontbreken. Met een gezonde dosis humor vertellen Martin Boehme en founder Thomas Frank, die als student van de Iowa State University in 2010 begon met de podcast, onder meer hoe je effectiever kunt studeren, hoe je je personal branding kunt verbeteren en hoe je je studieschuld het snelst afbetaalt. ‘This podcast will help you become an awesome student.’ Zegt genoeg, toch?

Echt Gebeurd

De podcast Echt Gebeurd behandelt verhalen die – en de naam verklapt het al een beetje – echt gebeurd zijn. De avonturen worden verteld door de mensen die ze ook daadwerkelijk meemaakten en zijn ontroerend, grappig, inspirerend of spannend. Perfect voor als je een kwartiertje over hebt en je wat afleiding zoekt.

Monica’s Podcast

Ook Youtube-ster Monica Geuze heeft een wekelijkse podcast. Hierin heeft ze naar eigen zeggen een ‘goed en gezellig gesprek’ met mensen uit de Nederlandse showbizz-wereld, zoals youtubers, rappers en televisiepersoonlijkheden. Gasten die al eens langskwamen: Famke Louise, Tim Hofman, Anna Nooshin, Faberyayo, Mr. Polska, Jebroer en Snelle.

De Willem Podcast

Het kan je het afgelopen jaar niet ontgaan zijn: de rechtzaak tegen Willem Holleeder. De knuffelcrimineel werd in juli tot levenslang veroordeeld voor zijn aandeel in enkele opzienbarende liquidaties en ging uiteindelijk in hoger beroep. Misdaadjournalisten Harry Lensink en Marian Husken volgen Holleeder al jaren en deden vanaf februari 2018 elke week verslag van het proces in De Willem Podcast.

FC Afkicken

Ben je helemaal gek van het Nederlandse voetbal? Dan is de podcast van FC Afkicken wat voor jou. Neal Petersen, die het online voetbalprogramma FC Afkicken oprichtte in een kelder in Amsterdam en het daarna wist onder te brengen bij FOX Sports, bespreekt drie keer per week de laatste ontwikkelingen rondom de Eredivisie en het Nederlands Elftal, zodat jij niks hoeft te missen wat betreft het laatste voetbalnieuws.

100% Inspiratie Podcast

Ben jij altijd al benieuwd wat het geheim is achter geluk en succes? Thijs Lindhout wel. Hij gaat ernaar op zoek in zijn 100% Inspiratie Podcast, waarin hij bekende mensen interviewt en ze vraag naar hun sleutel tot succes. Een aanrader voor als je studieresultaten een dalende lijn laten zien of je bijbaantje toch niet zoveel geld oplevert als je zou willen.

Tweakers Podcast

De Tweakers Podcast, van het grootste techplatform van de Benelux, houdt je up-to-date wat betreft de nieuwste technische snufjes. Zo praat hoofdredacteur Wout Funnekotter je, samen met zijn redacteuren, bij over slimme bedden, de nieuwste fifa, phishing en tv-innovaties. Een must-listen voor tech-fans!

NU.nl – Dit wordt het nieuws

Ben je niet op zoek naar verdieping, maar wil je gewoon op de hoogte gehouden worden van de laatste nieuwtjes? Luister dan elke ochtend naar de podcast van NU.nl. In een kwartiertje hoor jij wat het nieuws van de dag is en wat het nieuws van de dag wordt.

Een Podcast over Media

Facebook, Wordpress, Netflix, Spotify: alle grote mediabedrijven worden besproken in Een Podcast over Media van Alexander Klöpping en Ernst-Jan Pfauth. Elke week interviewen zij een gast, waarmee ze de laatste nieuwtjes doornemen in medialand én dieper ingaan op de materie. Zeker een must voor Creative Business-studenten!

Universiteit van Nederland

In de podcast Universiteit van Nederland geven wetenschappers antwoord op de vragen die jij jezelf al je hele leven stelt: Wat gebeurt er met een lijk nadat het begraven is? Waarom kun jij je niet herinneren wanneer je in slaap bent gevallen? En waarom vliegen de kilo’s er na een dieet net zo hard weer aan? Weetjes die je normaal gesproken niet leert bij Saxion, oftewel: een welkome aanvulling op je collegestof!

Tom Wassink

Met een journalistieke én een marketingachtergrond is Tom Wassink als online redacteur bij de Dienst Marketing en Communicatie altijd op zoek naar een verhaal. In zijn vrije tijd houdt hij zich, zowel binnen als buiten de lijnen, vooral bezig met sport en dan in het bijzonder met voetbal.