Zonneauto van Solar Team Twente aangekomen in Australië

Zonneauto van Solar Team Twente aangekomen in Australië

Leestijd Minuten

Zonneauto RED E van Solar Team Twente kwam vandaag na een lange en spannende reis goed aan in Australië. In Darwin start volgende maand de Bridgestone World Solar Challenge, waar het solar team aan deelneemt. De team begint nu met de laatste tests voor de grote race.

De aankomst is een spannend moment voor de teamleden. Een jaar lang werkten 19 studenten van Saxion en Universiteit Twente meer dan full-time, gemiddeld 70 uren per week, aan de zonneauto. Tijdens het transport is de auto een tijdje uit het zicht van de teamleden. “Een spannende reis,” vindt technicus Evert. “Er zit zoveel werk in de auto en tijdens het transport kan er toch van alles mis gaan.” De auto kwam vandaag goed en wel aan.

RED E is weer in het midden van de teamleden. “Het was echt een fantastisch moment! Het hele team was bij de aankomst van de auto. Dat was voor iedereen super spannend: hoe komt de zonneauto aan? Gelukkig kwam RED E helemaal heel uit de transportbox.”

De douane door

De reis van ruim 16.000 km verliep tot Sydney voorspoedig. In Sydney kwamen de transportkisten met daarin de zonneauto een paar dagen stil te staan en liep het vertraging op bij de douane. Voor controle van de transportboxen was namelijk half uur gereserveerd, maar de controle bleek meer tijd te kosten. Pas twee dagen later kon de controle worden afgerond.

Teamleden Koen en Merel vlogen naar Sydney om ervoor te zorgen dat de controle tijdens het tweede moment zo snel mogelijk verliep en ook daadwerkelijk afgemaakt kon worden. “Dat was een bijzonder moment,” vertelt Merel, verantwoordelijk voor de hele logistieke operatie. “Enerzijds vond ik het erg spannend. Bij de douane in Sydney wordt besloten of de kisten het land in mogen. Hierbij wordt bijvoorbeeld gecontroleerd of de documentatie van de zending klopt met de inhoud van de kisten, of er geen verboden goederen worden meegenomen en of de spullen in de transportboxen schoon zijn. Aan de andere kant was het ook fijn om de transportbox weer te zien.” De kisten werden dezelfde dag nog ingeklaard en op 13 september begon het laatste onderdeel van de reis: de tocht per vrachtwagen naar Darwin.

De laatste fase

Nadat het team de aankomst van hun RED E gevierd heeft begonnen zij direct met het uitpakken van de kisten. Nu de zonneauto in Darwin is, kunnen de teamleden echt beginnen met de laatste fase: het testen van de zonneauto in Australië. Komende weken onderzoekt de strateeg wat de inkomsten van het paneel zijn in de Australische zon; oefenen de coureurs met het besturen van de zonneauto in de hitte en rijden de teamleden in volledig konvooi tijdens de racesimulatie in Australië.

Bridgestone World Solar Challenge

Op 13 oktober 2019 staat Solar Team Twente aan de start van de Bridgestone World Solar Challenge, de prestigieuze race voor auto’s die rijden op zonne-energie. Samen met meer dan vijftig andere internationale deelnemers rijdt het Twentse solarteam rijd 3000 kilometer dwars door de outback van Australië met zonneauto RED E. De race kent drie verschillende klassen. Solar Team Twente doet mee in de Challenger Class, de Formule 1 klasse voor zonneauto’s. Het Twentse solarteam is tijdens de race live te volgen via social media.

Solar Team Twente

Solar Team Twente bestaat uit 19 studenten van Saxion en Universiteit Twente. Naast de studenten bestaat het solarteam uit het sterke netwerk van meer dan 150 partners. Samen beoefent het solarteam topsport en bouwen zij de meest efficiënte zonneauto ter wereld. Het team gelooft in het motto “Challenge triggers innovation”. Daarom neemt Solar Team Twente deel aan de Bridgestone World Solar Challenge. Enerzijds met het doel om de race te winnen en anderzijds om aandacht te creëren voor de mogelijkheden van zonne-energie.