_DSF0724.jpg

Schade RED E valt mee; team vol vertrouwen

Leestijd Minuten

Het nieuws viel afgelopen week zwaar bij de studenten van Solar Team Twente in Australië: een beschadiging aan het zonnepaneel van zonneauto RED E. De schade blijkt echter mee te vallen. Het verlies aan energie-inkomsten is minimaal en veel minder groot dan werd gevreesd.

Tijdens het ontwerpen van de zonneauto is ervoor gekozen om de verliezen van het paneel te minimaliseren. Hierdoor zijn bewust bepaalde maatregelen achterwege gelaten die de schade mogelijk hadden kunnen voorkomen. Deze is uiteindelijk te overzien, maar is desondanks van invloed op het resultaat tijdens de race.

Maatregelen

Het zonnepaneel functioneert nog uitstekend; slechts een klein deel ervan (2%) is licht, maar blijvend beschadigd door brandplekken. Bovendien heeft de beschadiging alleen effect (-1%) op de energie-inkomsten van het paneel wanneer de zon heel laag aan de hemel staat. De studenten hebben voldoende tijd ervoor te zorgen dat een dergelijke beschadiging niet nogmaals ontstaat tijdens de race. Er zijn maatregelen getroffen.

Vol goede moed

De spirit bij de studenten is nog altijd goed, zo laat Solar Team Twente weten. Ze beseffen dat ze zo kort voor de race moesten zoeken naar oplossingen en niet naar de dingen die ze wellicht hadden kunnen doen om dit voorval te voorkomen. Op zondag 13 oktober verschijnt Solar Team Twente daarom vol goede moed aan de start van de Bridgestone World Solar Challenge 2019.