EG55ML4X0AATHhI.jpeg

Solar Team Twente belandt in nek-aan-nek-race na gedwongen stops

Tom Wassink
Tom Wassink Leestijd Minuten

Solar Team Twente is op dag drie van de Bridgestone World Solar Challenge geografisch gezien ingehaald door Vattenfall Solar Team. Door plaatselijk zeer extreme weersomstandigheden kon de concurrentie uit Delft uiteindelijk langer doorrijden, waardoor zij de kamplocatie van de Twentse studenten wisten te passeren.

Met een voorsprong van bijna twintig minuten op VattenFall verliet Solar Team Twente vannacht rond half één Nederlandse tijd (acht uur ’s ochtends in Australian Central Standard Time) de kamplocatie. In tegenstelling tot de vorige etappes stond er veel wind, waardoor de Twentse studenten al snel in de problemen kwamen: bij het passeren van een vrachtwagencombinatie kwam er wind onder het zonnepanneel, waardoor deze omhoog kwam. Na een korte stop kon RED E echter de weg weer vervolgen.

Tegen het einde van de race, rond half tien vanmorgen, moest Solar Team Twente vanwege een zeer plaatselijke zandstorm uit veiligheidsoverwegingen en eerder dan gepland noodgedwongen haar kamp opslaan. Omdat Vattenfall geen last had van de zandstorm, konden zij 600 meter verder doorrijden en passeerden zij de kamplocatie van Twente. Vattenfall staat nu dichter bij de finish, maar mag woensdag het vierde deel van de race pas later hervatten, omdat ze langer zijn doorgereden. Met een voorsprong van enkele minuten op Vattenfall heeft het Solar Team Twente nu ruim 2100 kilometer gereden en is het over de helft.

Tom Wassink

Met een journalistieke én een marketingachtergrond is Tom Wassink als online redacteur bij de Dienst Marketing en Communicatie altijd op zoek naar een verhaal. In zijn vrije tijd houdt hij zich, zowel binnen als buiten de lijnen, vooral bezig met sport en dan in het bijzonder met voetbal.