go-pro-1478810_960_720.jpg
Studentenleven

Zes tips bij het vinden en regelen van je buitenlandse studieavontuur

Tom Wassink
Tom Wassink Leestijd Minuten

Elk jaar slaan tal van Saxion-studenten hun vleugels uit om te studeren in het buitenland. Maar hoe regel je nou eigenlijk een buitenlandse stage of minor? Navraag bij enkele studenten die in het buitenland zitten of net weer terug zijn leverde zes handige tips op.

1. Bedenk goed wat je wil

Er zijn zoveel plekken op de wereld waar je naartoe kunt. Bedenk daarom eerst goed aan welke eisen je bestemming, onderwijsinstelling of stageadres moet voldoen. Schrijf kernwoorden op, zodat je gericht kunt zoeken en bezoek de informatiedagen ‘Studying abroad’, waar gepresenteerd wordt wat Saxion allemaal aanbiedt en wat je allemaal moet regelen.

2. Vraag rond

Aangezien er elk jaar honderden Saxion-studenten de landsgrenzen passeren, zitten er vast genoeg ervaringsdeskundigen in je omgeving. Vraag studiegenoten of vrienden die in het buitenland hebben gestudeerd naar hun ervaringen, waar je moet beginnen en hoe je dingen moet regelen.

3. Gebruik de kennis van Saxion

Elke academie heeft een stagebureau dat je kan helpen met je zoektocht en het regelwerk. Ook je studieloopbaanbegeleider is vaak bereid om je een zetje in de goede richting te geven. En studeer je aan de Hospitality Business School? Dan zitten er genoeg ‘accountmanagers’ onder je docenten die je elk over hun eigen land het nodige kunnen vertellen. Overigens zijn er ook externe bureaus die buitenlandse stages of minoren voor je kunnen regelen.

4. Social media

Niet meer weg te denken uit de hedendaagse samenleving: de sociale media. Je kunt ze gebruiken om vacatures te vinden en je oproep te laten delen door je netwerk, maar je kunt je ook aanmelden bij verschillende groepen op Facebook. Hier kun je vragen stellen en andere studenten ontmoeten die al op jouw bestemming geweest zijn of er op hetzelfde moment zitten als jij.

5. Laat je niet tegenhouden

Er zullen genoeg momenten komen in het regelproces dat je denkt: laat ook allemaal maar zitten. Met je buitenlandse stageadres of onderwijsinstelling zal het niet altijd makkelijk communiceren zijn en ook binnen Saxion zul je ongetwijfeld eens van het kastje naar de muur gestuurd worden. En dan moet je ook nog al dat papierwerk regelen. Laat je niet ontmoedigen: jij wil naar het buitenland en dus gá je naar het buitenland.

6. Check!

Check altijd nog een keer goed of alles is geregeld. Sta je ingeschreven? Heb je woonruimte? Heb je alle benodigde gegevens aangeleverd? Heb je je OV-kaart stopgezet? En, bestaat je stageadres nog? Het is namelijk wel eens voorgekomen – en dit is echt waar – dat bij aankomst het bedrijf niet eens meer bleek te bestaan. Check daarom alles dubbel, maar probeer niet álles al thuis te regelen. Ga desnoods een week of maand eerder die kant op, om ter plekke nog het nodige te fixen.

Tom Wassink

Met een journalistieke én een marketingachtergrond is Tom Wassink als online redacteur bij de Dienst Marketing en Communicatie altijd op zoek naar een verhaal. In zijn vrije tijd houdt hij zich, zowel binnen als buiten de lijnen, vooral bezig met sport en dan in het bijzonder met voetbal.