Zonneauto RED E succesvol door technische keuring / Foto: Martina Ketelaar
Studentenleven

ZonneautoRED E succesvol door technische keuring

Leestijd Minuten

Zonneauto RED E van Solar Team Twente is vandaag door de technische keuring van de Bridgestone World Solar Challenge gekomen. De organisatie van de challenge controleerde tijdens deze ‘scrutineering’ of de zonneauto voldoet aan de veiligheidseisen en reglementen.

Moment van de waarheid

De ‘statisch scrutineering’ is het eerste grote onderdeel van de Bridgestone World Solar Challenge. Tijdens deze technische keuring wordt gecontroleerd of de zonneauto aan de reglementen en veiligheidseisen voldoet. Pas als de auto is goedgekeurd mag deze de weg op. “Je kan het zien als het moment van de waarheid,” vertelt raceleider Annelies Dekker. “De auto is ontworpen op basis van de reglementen en we hebben alles goed voorbereid, maar pas als je de scrutineering door bent weet je zeker dat je mag deelnemen aan de Bridgestone World Solar Challenge. Dat maakt het moment ontzettend spannend voor het team.” De teamleden werkten een jaar lang meer dan full-time aan de zonneauto.

Puntjes op de i

Als een van de eerste teams was Solar Team Twente afgelopen maandag aan de beurt. De zonneauto werd echter niet in een keer goed gekeurd. “Er waren een paar kleine aanpassingen die we moesten doen, zoals extra bestikkering op de zonneauto en toevoegingen aan de documentatie. Vandaag kwam de auto succesvol door de keuring!” zegt technisch manager Sybren Wubs enthousiast.

Keuring van de coureurs

De scrutineering bestond niet alleen uit de keuring van RED E. Ook het konvooi en team werden gecontroleerd. Een belangrijk onderdeel daarbij was de veiligheid van de coureurs. “De coureurs moeten natuurlijk de auto besturen en daarbij staat veiligheid voorop. Daar wordt dan ook op gelet tijdens de keuring. De coureur moet bijvoorbeeld binnen 15 seconden uit de zonneauto kunnen stappen. Dit moet je op dat moment doen terwijl iemand van de organisatie de tijd bijhoudt. De druk om dan goed te presteren is dan best groot, net als tijdens het rijden straks.” Vertelt coureur Mariska Bos.

De kwalificatie

Nu de zonneauto goedgekeurd is, maakt het solarteam zich klaar voor het volgende grote moment: de kwalificatie van aankomende zaterdag. Op voormalig Formule 1 circuit Hidden Valley in Darwin worden dan de startposities van de Bridgestone World Solar Challenge bepaald, net als in de Formule 1.

Bridgestone World Solar Challenge

Op 13 oktober 2019 staat Solar Team Twente aan de start van de Bridgestone World Solar Challenge, de prestigieuze race voor auto’s die rijden op zonne-energie. Samen met meer dan vijftig andere internationale deelnemers rijdt het Twentse solarteam ruim 3000 kilometer dwars door de outback van Australië met zonneauto RED E. De challenge kent drie verschillende klassen. Solar Team Twente doet mee in de Challenger Class, de Formule 1 klasse voor zonneauto’s. Het Twentse solarteam is tijdens de race live te volgen via social media.

Solar Team Twente

Solar Team Twente bestaat uit 19 studenten van Saxion en Universiteit Twente. Naast de studenten bestaat het solarteam uit het sterke netwerk van meer dan 150 partners. Samen beoefent het solarteam topsport en bouwen zij de meest efficiënte zonneauto ter wereld. Het team gelooft in het motto “Challenge triggers innovation”. Daarom neemt Solar Team Twente deel aan de Bridgestone World Solar Challenge. Enerzijds met het doel om de race te winnen en anderzijds om aandacht te creëren voor de mogelijkheden van zonne-energie.

Foto: Martina Ketelaar