Zonnepaneel Twentse zonneauto beschadigd

Zonnepaneel Twentse zonneauto beschadigd

Leestijd Minuten

Zonneauto RED E van Solar Team Twente is twee weken voor de start van de Bridgestone World Solar Challenge in Australië flink beschadigd geraakt. Het zonnepaneel, of eigenlijk het laminaat dat daar overheen ligt, vertoont beschadigingen (zie foto) die niet meer gerepareerd kunnen worden. Een grote tegenslag voor de studenten, die de afgelopen anderhalf jaar keihard werkten aan het ontwerpen en bouwen van deze zonneauto. De oorzaak wordt momenteel onderzocht.

Consequenties

Het nieuws valt erg zwaar bij de Twentse studenten. De beschadiging is van negatieve invloed op de prestaties tijdens de race. “We zijn ontzettend geschrokken. We hebben het afgelopen jaar met veel passie aan RED E gewerkt en dan krijgen we zo’n tegenslag. Ons zonnepaneel heeft de beste cellen die er zijn, maar door de beschadiging kunnen we niet meer het optimale uit die cellen halen. We krijgen nu minder energie-inkomsten door de zon. De plek die beschadigd is, is één van de meest optimale locaties van het paneel. De gehavende module ligt aan de achterkant van de zonneauto, een deel waar juist veel zonlicht op valt”, vertelt elektrotechnicus Rob Kräwinkel.

Onbekende oorzaak

De oorzaak van de schade aan de module is tot dusver onbekend. Een zonnepaneel bestaat uit verschillende modules van zonnecellen. De zonnecellen zijn ingepakt in een beschermend laminaat. Het laminaat zorgt tevens voor een hogere energieopbrengst. Het team onderzoekt de oorzaak van de schade. “Om te voorkomen dat de schade erger wordt, doen we er op het moment alles aan om erachter te komen hoe de module beschadigd is en wat de gevolgen ervan zijn”, vertelt Rob.

Onverwacht

“We hebben al veel kilometers gemaakt met de zonneauto, zowel in Nederland als in Australië. Tijdens deze testen hebben we niks afwijkends gemerkt aan het zonnepaneel. Sterker nog, de testen gingen erg goed!”, vertelt Technisch Manager Sybren Wubs. “Een tegenslag als dit is voor ons totaal onverwacht en ongewenst zo 13 dagen voor de race en beïnvloedt de prestatie van de auto.”

Vertrouwen

Het team laat zich ondanks de tegenslag niet kennen en heeft vertrouwen in de zonneauto. “We hopen dat we snel duidelijkheid krijgen over de situatie. Tot die tijd gaan we door met de voorbereidingen zoals gepland. Morgen staat er een nieuwe testdag op de planning”, aldus Sybren.

Bridgestone World Solar Challenge

Zondag 13 oktober 2019 staat Solar Team Twente aan de start van de Bridgestone World Solar Challenge, de prestigieuze race voor auto’s die rijden op zonne-energie. Samen met meer dan vijftig andere internationale deelnemers rijdt het Twentse solarteam rijd 3000 kilometer dwars door de outback van Australië met zonneauto RED E. De race kent drie verschillende klassen. Solar Team Twente doet mee in de Challenger Class, de Formule 1 klasse voor zonneauto’s. Het Twentse solarteam is tijdens de race live te volgen via social media.

Solar Team Twente

Solar Team Twente bestaat uit 19 studenten van Saxion en Universiteit Twente. Naast de studenten bestaat het solarteam uit het sterke netwerk van meer dan 150 partners. Samen beoefent het solarteam topsport en bouwen zij de meest efficiënte zonneauto ter wereld. Het team gelooft in het motto “Challenge triggers innovation”. Daarom neemt Solar Team Twente deel aan de Bridgestone World Solar Challenge. Enerzijds met het doel om de race te winnen en anderzijds om aandacht te creëren voor de mogelijkheden van zonne-energie.