Minor in Spanje Daphne Striekwold

Minor in Spanje #6: De Spaanse tentamencultuur

Blog: Politiek en cultuur in Washington DC
Daphne Striekwold Leestijd Minuten

Veel studenten dromen van een semester in het buitenland. Hoe gaat het er nu écht aan toe? Via een blog houdt studente Daphne Striekwold je elke twee weken op de hoogte van de lessen aan een Spaanse universiteit, de cultuur en natuurlijk het studentenleven tijdens haar minor als Erasmus-student in Castellón de la Plana, een stadje tussen Valencia en Barcelona.

“Ik heb mijn draai in Castellón inmiddels aardig gevonden. De Spaanstalige lessen kan ik steeds beter volgen en meerdere klasgenoten en leraren hebben opgemerkt dat mijn Spaans flink verbeterd is. (“De eerste les vroeg ik in het Spaans of ik naast je mocht zitten en je keek me aan alsof ik van een andere planeet kwam.”) Het enige waar ik nog moeite mee heb is Sociology of Business, mijn les in het Valenciaans. Door middel van de Duolingo-app probeer ik de taal zo snel mogelijk onder de knie te krijgen, maar de link tussen de verschillende onderwerpen is me een beetje ontgaan. De ene les ging het over cyborgs en de volgende les begon de leraar ineens over Karl Marx. Het scheelt dat ik over Karl Marx al zo’n beetje alles weet, want op de één of andere manier is de beste man bij maar liefst vier van mijn zes vakken genoemd.”

Een nieuwe manier van leren

“Het leuke aan een vrije minor vind ik de kans om iets totaal anders te doen dan mijn opleiding op Saxion. Ik heb gekozen voor een combinatie van verbreding en verdieping: naast drie businessgerelateerde vakken volg ik lessen op het gebied van filosofie, politiek en geschiedenis. Het meest interessant vind ik Business Creation, waar we de opdracht hebben gekregen een business plan uit te werken voor een innovatief concept. Samen met een groep medestudenten werk ik aan een ecologisch openbaar vervoersmiddel.

Inmiddels kwam mijn eerste tentamen eraan: de tussentijdse toets voor het vak Conflict & the Structure of Negotiations. Ik had geen idee wat ik kon verwachten. Hoe gaat zo’n examen eraan toe op een Spaanse universiteit? En op welke manier kon ik me het beste voorbereiden? Van mijn eigen aantekeningen werd ik niet bepaald vrolijk: vooral in de eerste paar lessen had ik niet meer opgevangen dan een hele reeks losse begrippen. Een week lang bracht ik vrijwel al mijn tussenuren (en dat zijn er veel) in de bibliotheek door, waar ik alle teksten die in de online leeromgeving te vinden waren zo goed mogelijk samenvatte en aanvulde met informatie van het internet. Een hele nieuwe manier van leren vergeleken met mijn tentamenvoorbereidingen op Saxion, waar ik meestal voldoende had aan het bekijken van de Powerpoints.”

Internationale ontmoetingen op het strand van Valencia

“Hetzelfde weekend vond ook het Evento Nacional Lluna de Valencia plaats: een nationaal evenement in Valencia voor alle Erasmus-studenten die naar Spanje waren gekomen om hier een semester van hun studie door te brengen. Tijdens dit weekend kregen we de kans om met meer dan 1500 internationale studenten Valencia te verkennen door middel van exclusieve Erasmus-feesten, een tour door de stad, bezoeken aan meerdere museums, de beste paella-spots en meer.

Het leek me toch wel verstandig om het weekend voor mijn tentamen aan mijn studie te wijden in plaats van feest te vieren in Valencia, daarom moest ik dit evenement met pijn aan mijn hart aan me voorbij laten gaan. Om toch iets van de belevenis mee te krijgen – het zou de Erasmus-experience natuurlijk wel compleet maken – ben ik samen met een paar andere studenten alleen naar het feest op zaterdag geweest. We verzamelden ons op het strand van Valencia, waar ik mensen heb gesproken die overal vandaan kwamen. Leuk om te zien hoeveel studenten van alle plekken op de wereld naar Spanje waren gekomen!”

Plottwist

“Toen ik op de dag van het tentamen het klaslokaal binnenliep, dacht ik even dat ik verkeerd was gelopen. Blijkbaar was mijn klas ineens twee keer zo groot als de hoeveelheid mensen die bij de gemiddelde les waren komen opdagen. Omdat bijna elke plaats in het lokaal bezet was, was er geen mogelijkheid om uit elkaar te gaan zitten, zoals in Nederland gebruikelijk is. Bovendien waren de zes vragen waaruit de toets bestond van tevoren bekend gemaakt en gelukkig heb ik een hele aardige klasgenoot die me alle antwoorden in het Spaans heeft gemaild. Ik heb zijn antwoorden vergeleken met wat ik zelf uit de teksten had gehaald en tot mijn opluchting leek het aardig te kloppen.

Om de één of andere reden besloot de leraar de instructies in het Valenciaans te geven. Ik kon er weinig uit opmaken. Al na tien minuten begonnen mensen op te staan en weg te lopen. Ik snapte er niks van: ik was pas bij vraag 3? “Je weet dat je maar één van de zes vragen hoeft te beantwoorden, hè?” zei de leraar die mijn verwarde blik zag. “Je mag kiezen uit vraag 1 of vraag 3. De andere helft van je cijfer is gebaseerd op de praktische opdrachten uit de les.”

Dus dát was wat hij aan het begin van de les had uitgelegd. Wat een plottwist. Ik besloot te gaan voor vraag één, want dankzij de Engelse teksten die ik online had gevonden had ik dit onderwerp goed onder de knie. Voor de praktische opdrachten uit de les had ik al een voldoende gekregen, dus met een beetje geluk heb ik mijn eerste drie studiepunten binnen.”

Blog: Politiek en cultuur in Washington DC

Daphne Striekwold