Ruta de Bellenes.jpg

Minor in Spanje #10: Een Spaanse Kerstmis

Blog: Politiek en cultuur in Washington DC
Daphne Striekwold Leestijd Minuten

Veel studenten dromen van een semester in het buitenland. Hoe gaat het er nu écht aan toe? Wat moet je regelen ter voorbereiding? Hoe pas je je aan aan een nieuwe taal en een nieuwe cultuur? Via dit blog hou ik jullie elke twee weken op de hoogte van de lessen op een Spaanse universiteit, de Spaanse cultuur en natuurlijk het studentenleven tijdens mijn minor als Erasmus-student in Castellón de la Plana, een stadje tussen Valencia en Barcelona.

It’s beginning to look a lot like Christmas… Ook in Castellón brak de mooiste tijd van het jaar weer aan en dat was te merken. Het centrum was versierd met lichtjes in de vorm van cadeautjes en rendieren, op elke hoek van de straat klonk vrolijke kerstmuziek (Feliz Navidad) en op het plein in het midden van de stad pronkte een creatie van lichtjes in de vorm van een geïmproviseerde kerstboom.

Een feestelijke afsluiting

Inmiddels waren de lessen op de uni voorbij en dat moest natuurlijk gevierd worden. In het weekend voordat de meeste Erasmus-studenten naar huis terugkeerden om de feestdagen door te brengen met hun familie, werd het bewogen semester afgesloten met een uitgebreid kerstdiner in een restaurant, georganiseerd door Erasmus Student Network Castellón. Zowel Erasmus-studenten als de lokale leden van ESN waren welkom.

Het diner bestond uit een uitgebreid driegangenmenu, waarbij we mochten kiezen uit drie verschillende hoofdgerechten, inclusief onbeperkt drinken. Na het eten werd er een slideshow getoond van de leukste, grappigste en meest geñante foto’s van de uitjes en feesten tijdens het semester – gelukkig zag ik mezelf nergens terug.

Een titel om trots op te zijn

Toen was het tijd voor de uitreiking van de speciale awards: naast een ‘king' en 'queen’ van het gala konden we vanavond stemmen op de beste Spaans-spreker, de student die de meeste uitstapjes gemaakt had en degene die aan de meeste culturele activiteiten had deelgenomen. De award voor ‘party animal’ ging geheel terecht naar mijn klasgenoot die maar liefst elke woensdag in de studenten-stamkroeg te vinden was, ook toen hij de ochtend erna met mij een presentatie moest houden… Gelukkig had de rest van het groepje wel een voldoende gekregen, omdat wij voor de zekerheid ook zijn deel voorbereid hadden.

Ook met de huisgenoten hadden we wat te vieren. Voor de studenten in beide huizen die door onze huisbaas werden verhuurd, hadden we een Secret Santa georganiseerd: iedereen kocht een kleinigheidje en door middel van een spel met cadeautjes kozen we om de beurt een pakje uit. Het was al snel duidelijk dat bijna iedereen naar het winkelcentrum om de hoek was geweest voor de missie: er kwamen meerdere feesthoedjes, gekke brillen en vrolijk bedrukte keukenschorts tevoorschijn.

Een nieuwe kijk op het kerstverhaal

Ook op zondag was er nog een feestelijke activiteit gepland: ESN Castellón had ons uitgenodigd deel te nemen aan een ‘Ruta de Bellenes’, oftewel een wandeling door de stad waarbij we stopten op verschillende punten. Op deze plekken werd het verhaal van de geboorte van Jezus uitgebeeld aan de hand van levensechte maquettes.

De tocht eindigde bij de werkplaats van een creatieve vereniging, waar enthousiaste inwoners van de stad een hele tentoonstelling hadden gewijd aan deze maquettes. Verschillende taferelen werden uitgebeeld, compleet met huisjes, stenen poppetjes en beschilderde achtergronden. Één van de maquettes bestond uit een draaiende schijf die telkens een ander tafereel liet zien en bij een andere creatie werd regen nagebootst, doordat er op de één of andere manier water naar beneden druppelde. We keken onze ogen uit!

De laatste uitdaging

Na de feestdagen door te brengen met mijn vrienden en familie in Nederland – vooral het weer was even wennen – ben ik inmiddels terug in Castellón. Hier wacht me de komende drie weken nog één taak: het binnenhalen van mijn laatste studiepunten, zodat ik mijn minor met goed gevolg kan afsluiten. En de tentamens zijn uiteraard ook in het Spaans… Gelukkig zijn de docenten en klasgenoten op de uni erg behulpzaam, zeker naar Erasmus-studenten, dus ik heb er vertrouwen in dat het goed gaat komen.

Blog: Politiek en cultuur in Washington DC

Daphne Striekwold