TalenIT_Event_Foto.jpg

Saxion en TalentIT praten politici bij over zoektocht naar IT-talent

Tom Wassink
Tom Wassink Leestijd Minuten

Het is een bekende uitdaging in Twente: het behouden en aantrekken van talent. Zeker in de IT-sector is dit een issue. Daarom spraken Saxion en TalentIT vrijdag onder meer met Tweede Kamerlid Jan Paternotte (D66) over hun inspanningen op het gebied van het halen, opleiden en behouden van (IT-)talent in Twente.

Saxion en TalentIT, een stichting die studenten en bedrijven aan elkaar bindt om relevante leerervaringen te bieden naast de opleiding, benadrukten de urgentie van het probleem en vertelden onder meer welke initiatieven al in het leven zijn geroepen om zowel studenten als bedrijven en organisaties te ondersteunen. TalentIT biedt leertrajecten naast de opleiding aan, zodat studenten het regionale werkveld tijdens de opleiding al leren kennen. Een mooi voorbeeld hiervan is een event van Blooming IT (een initiatief van twee Saxion-medewerkers), waarbij op een laagdrempelige manier IT in het primair en voortgezet onderwijs wordt geïntroduceerd. Daarbij wordt ook speciaal aandacht aan meisjes gegeven, door de inzet van vrouwelijke rolmodellen. Ook het Smart Solutions Semester, waarin Saxion-studenten interdisciplinair werken aan onderwerpen aangedragen vanuit het werkveld, is zo’n voorbeeld.

Internationale studenten behouden

Eén van de conclusies was vrijdagmiddag dat er niet genoeg mensen zijn om de meer dan 1600 ICT-vacatures binnen onze regio op te vullen. Daarom is het belangrijk om meer internationale studenten te behouden, naast het aantrekken van talent. Hiervoor werkt Saxion aan een speciaal ingericht loket dat bedrijven helpt op het gebied van personeel en innovatie en hierbij ook studenten aan de bedrijven koppelt. Ook wordt er gewerkt aan Nederlandse taalcursussen voor internationale studenten en het voorbereiden van bedrijven op Engels als één van de voertalen.

Meer flexibiliteit

Tot slot gaven de partijen aan D66-kamerlid Jan Paternotte, die werd vergezeld door enkele (regionale) partijgenoten, mee dat meer flexibiliteit vanuit de overheid gewenst is voor regionale oplossingen, zodat er meer experimenteerruimte ontstaat bij de zoektocht naar oplossingen.

Tom Wassink

Met een journalistieke én een marketingachtergrond is Tom Wassink als online redacteur bij de Dienst Marketing en Communicatie altijd op zoek naar een verhaal. In zijn vrije tijd houdt hij zich, zowel binnen als buiten de lijnen, vooral bezig met sport en dan in het bijzonder met voetbal.