TalentIT en Saxion slaan handen ineen

TalentIT en Saxion slaan handen ineen!

Leestijd Minuten

TalentIT en Saxion hebben deze zomer niet stilgezeten. Een strategische samenwerkingsovereenkomst is het mooie resultaat van de zomerse dagen! Deze overeenkomst verbindt TalentIT en Saxion als partners voor onbepaalde tijd. Een innovatief talentgericht programma om IT-studenten en IT-organisaties en IT- gerelateerde organisaties bij elkaar te brengen.

De overeenkomst werd door Raimond Bartelink, directeur Academie Creatieve Technologie van Saxion, en Jeroen van de Lagemaat, bestuursvoorzitter van TalentIT, getekend.

Kwalitatief en onafhankelijk platform

“Overijssel heeft op IT-vlak een topstatus en er is volop werk voor IT’ers”, benadrukt programmamanager Coen Beernink. Ook Saxion is van mening dat dit het geval is en merkt ook dat de vraag vanuit organisaties naar studenten groter wordt. Saxion ziet TalentIT als de ideale partner om een talentgericht programma toe te voegen aan de opleiding HBO-ICT. Met dit programma kunnen studenten zich tijdens en naast hun studie nog intensiever ontwikkelen als IT’er én eerder in aanraking komen met de bedrijven in de regio, aldus manager Academie Creatieve Technologie, Janneke de Graaff.

“Met TalentIT willen wij de huidige en komende studenten een platform bieden waarin zij kunnen starten met een bijbaan, projecten, stages en/of afstuderen. Zie het als een ‘vroege’ start van hun carrière”, aldus opleidingsmanager HBO-ICT Paul Goolkate.

Saxion ziet het platform dan ook als een kwaliteitsinjectie voor studenten waarmee inzicht in de regio wordt geboden en praktijkervaring kan worden opgedaan. Dit geldt voor zowel regio Twente als Salland. HBO-ICT is vertegenwoordigd op de Saxion-locaties in Enschede en Deventer en deze richt zich zowel op studenten als organisaties in deze regio’s.

“TalentIT wordt breed gedragen door opleidingsinstituten, provincie Overijssel, gemeentes en organisaties. Maar het belangrijkste zijn de studenten! Zij zien een enorme meerwaarde in van het programma en worden enthousiast als ze iets leren wat zij leuk vinden”, geeft Coen Beernink aan.

Talent behouden voor de regio

“De cijfers laten zien dat studenten na hun opleiding vaak uit de regio vertrekken en elders aan het werk gaan terwijl er hier in Overijssel volop werk is voor IT’ers. Dat is alleen niet bekend! TalentIT wordt dagelijks geconfronteerd door studenten met een ‘blanco’ antwoord op de vraag: ‘welke organisatie(s) ken je uit de regio?’ Dat gaan we veranderen! Door studenten kennis te laten maken met de uitdagende functies die beschikbaar zijn bij verschillende mooie IT-organisaties in Overijssel, behouden we talenten voor de regio”, legt voorzitter Jeroen van de Lagemaat van TalentIT uit.

Het enthousiasme van studenten werkt aanstekelijk

Voor deelname aan het programma stelt TalentIT voorwaarden aan de kwaliteit van alle deelnemers. Dat is belangrijk om zowel deelnemende studenten als organisaties ook kwaliteit te kunnen bieden waardoor de IT-sector in de regio zich extra kan ontwikkelen.

“Wij zien het enthousiasme onder studenten, zelfs in de zomervakantie gaan de gesprekken door. Zij willen in aanraking komen met die mooie bedrijven in de regio en relevante ervaring op doen, ze willen aan de slag!” vertelt Coen Beernink.

Saxion ondersteunt deze mindset. Via het programma kunnen studenten hun opleiding nóg relevanter maken. Saxion heeft TalentIT toegelaten in het curriculum en wil hiermee laten zien dat de kwaliteit bovenaan staat. Studenten zijn erg positief over het programma. “Als student doe je ervaring op in de praktijk, met een relevante bijbaan bij een organisatie die je zelf uitkiest. Ook je stageplek, die in september volgt, kun je zelf kiezen. TalentIT biedt de student vrijheid om te kiezen wat je zelf leuk vindt!” zo benadrukken studenten Falco Berendhaus (3e jaar HBO-ICT) en Wouter Kamp (2e jaar HBO-ICT). De motivatie en het enthousiasme van de studenten werkt aanstekelijk voor de deelnemende organisaties.

Samenwerking in de breedte

TalentIT is één van de projecten van de Agenda voor Twente en is eveneens opgenomen in de Regio Deal Twente. Het Rijk trekt een bedrag van 30 miljoen euro uit voor deze regio. Met daarnaast financiële bijdragen van provincie Overijssel, Twentse gemeenten, kennisinstellingen en ondernemers wordt een flinke impuls gegeven aan onder meer een vitale Twentse arbeidsmarkt. Hier sluit de nauwe samenwerking met Saxion dan ook perfect op aan.