work-4156942_1920.png
Organisatie

SURF Onderwijsdagen: blog van Peerke

Leestijd Minuten

In deze blog vertel ik je over mijn eerste keer naar de SURF Onderwijsdagen. De Onderwijsdagen waren dit jaar op 5 en 6 november in Den Bosch, waarbij ik op 5 november van de partij was. Bij binnenkomst word je meteen overweldigd door de sfeer, de grootte en de variatie in aanbod. Het gaat er gemoedelijk aan toe en al snel worden we naar de “grote” zaal geleid. Gelukkig hebben we nog net ons kopje koffie kunnen krijgen.

De hele dag wordt ingeleid en toegelicht en daarna is het woord aan de eerste keynote: Christien Bok van SURF. We krijgen een levendige verhandeling over wat er allemaal mogelijk is, dankzij ICT. Alleen, dit keer niet een verhaal van heerlijk genieten en allerlei kansen, nee, het gaat om bewustwording, wat gebeurt er eigenlijk met de data die wij beschikbaar stellen wanneer we vrij achteloos het volgende Appje installeren en meteen toegang geven tot onze foto’s of zelfs data. Het Appje is gratis, maar blijkbaar betalen we grof. De kennis die wij beschikbaar stellen is schrikbarend veel waard.

Een beetje overdonderd ga ik naar de eerste workshop. Gelukkig nu over een van de positieve kanten van ons huidige internet: Open onderwijs; hoe maak je het, welke zaken moet je in overweging nemen en waar stel je het beschikbaar? Via SURF zijn de antwoorden op deze vragen prima te verkrijgen.

Dan is er pauze en krijg ik de gelegenheid om rond te kijken tussen de verschillende kraampjes. Onderwijs biedt blijkbaar zoveel kansen, zoveel mogelijkheden en de inzet van ICT verrijkt hierbinnen vrijwel alle facetten. Zelf ben ik op zoek naar informatie over video en gaandeweg kom ik erachter dat er weldegelijk meer mogelijk is dan wat wij op Saxion doen, maar dat de mix van onze mogelijkheden best een prima concurrent is voor de individuele toepassingen die hier worden getoond.

Heerlijk, weer naar een nieuwe workshop, een spel nu. Het lijkt op The Lord of the Rings, er wordt naar onderwijs gekeken vanuit de verschillende leden van het Fellowship of the Learning Activity, leden die allen een andere rol vertegenwoordigen en zodoende je de kans bieden om alle actoren in je weging van onderwijsontwikkeling mee te nemen. Wat mooi is aan deze methodiek, zijn de verschillende stappen die je doorloopt. Een van die stappen is het beschrijven van een meetinstrument waarmee je het effect van je interventie in kaart brengt. De analytics worden zo prima in kaart gebracht. Een lekkere workshop!

fellowsh.png

The Fellowship of the Learning Activity

Gelukkig, het is een intensieve dag met veel inspiratie en ik kan weer even bijkomen met koffie en van alles aan versnaperingen. Hier en daar raak ik in gesprek en overal herken ik de passie voor een eigen stukje binnen het onderwijs.

Dan mag ik naar workshop drie. Helaas, ik zit op de verkeerde plek, ik had verwacht wat meer over learning analytics te weten te komen, echter, ik krijg hier een les in de risico’s van onze beperkte inzichten in privacy en databescherming. Ondanks dat ik verkeerd zit, is het verhaal weldegelijk beangstigend. Het zal je gebeuren, dat op jouw naam een huis wordt gehuurd, daar een wietplantage in wordt aangelegd en dat jij dan de cel in moet, je hebt er immers op ingetekend, hebt het huis gehuurd en alle rekeningen betaald. Ook in het onderwijs moeten we rekening houden met privacy en databescherming.

De afsluiting van de dag is gelukkig weer een erg positief verhaal van Eric Slaats over hoe je onderwijs eigentijds zou kunnen inrichten. Studenten bepalen zelf hun route, tekenen in op echte projecten, dragen deze projecten zelfs en benoemen hun eigen toetscriteria. Het lijkt te mooi om waar te zijn, maar drie studenten die dit dagelijks ondervinden zijn enthousiast en eigenlijk, ik ook! Deze studenten leggen hun eigen lat echt veel hoger dan dat wij als docent zouden doen.

Dat ik enthousiast ben gaat niet alleen over dit verhaal, maar over de gehele dag die ik als inspirerend, overweldigend en energiek heb beleefd. Mocht je meer willen weten, ik klets graag!

Bronnen

Peerke van den Broek.jpg

Peerke van den Broek

Academies BBT en LED

06-12368563

Gerelateerde artikelen

Welkom.jpg Organisatie

Nieuwe collega TLC video-unit - Dennis Broekhof - stelt zich voor

11 november 2020
Thuiswerken.jpg Organisatie

Update zone Aansluiting arbeidsmarkt verbeteren

11 november 2020
laptop-4932432_1280.jpg Organisatie

Update Saxion Onderwijs Model (SOM)