Saxion-0269-LR.jpg

Meet & Greet moet klotsende oksels tijdens intake voorkomen

Tom Wassink
Tom Wassink Leestijd Minuten

Heb je daadwerkelijk een match met je gekozen opleiding? Dat is wat je na je aanmelding checkt via de studiekeuzecheck. Vanaf 1 maart 2020 gaat dat bij Saxion echter niet meer via een individueel gesprek, maar via de Meet & Greet. “We laten ze ervaren hoe de opleiding echt is.”

Voorheen diende iedere student die zich aanmeldde voor een opleiding een uitgebreid assessment in te vullen en een afspraak te maken voor een individueel gesprek. Daarin werd onder meer gekeken naar de resultaten van het assessment en kreeg de student van een docent een advies (variërend van A - positief tot D – negatief met afwijzing) in hoeverre je een match had met de opleiding.

Sollicitatie

“Maar we merkten dat de studenten zo’n gesprek heel spannend vonden,” vertelt Itje Wijshake, samen met Francis Grobben projectleider Optimalisatie Intake. “Ze zaten er soms met klotsende oksels. Het werd vaak ervaren als een selectie of sollicitatie, met alle bijbehorende wenselijke antwoorden, ook in het assessment, waardoor je dat open gesprek dat je zou willen niet kon voeren. Bovendien was op basis van de resultaten van het assessment niet echt een voorspelling te doen. Als die slecht werd ingevuld, presteerden studenten soms heel goed op de opleiding en andersom. Er was geen significant verschil.”

Groepsgevoel

En dus gingen Itje en Francis op zoek naar een alternatief. “We wilden de student meer laten ervaren wat studeren is en ook de sociale component meer laten zien. We zijn dus veel meer in het groepsgevoel gaan zitten, dat je van tevoren kan zien: wie studeren er nog meer met mij? Ook maken ze kennis met studenten en docenten die al op de opleiding zitten. Dat het er niet om gaat dat een ander je vertelt of je de Nederlandse taal wel genoeg beheerst of je je wel goed hebt voorbereid, maar dat je als student zelf aan zet bent: die is eigenaar en moet er beter van worden.” Het assessment is niet meer verplicht en is ingekort. “In plaats van drie kwartier zijn de studenten daar nu maximaal tien minuten aan kwijt en is het vooral bedoeld om de student te helpen: weet ik alles al om goed van start te gaan? Wat heb ik nog nodig en heb ik inderdaad zicht op wat me te wachten staat?”

Ervaren hoe het is om te studeren

Samen met de academievertegenwoordigers hebben de projectleiders een kader ontwikkeld voor de Meet & Greet, maar opleidingen kunnen zelf bepalen hoe ze deze gaan invullen. “De student komt voor minimaal drie uur naar Saxion en in die tijd komt hij of zij sowieso een aantal dingen tegen, zoals zittende studenten, maar hoe opleidingen dat doen, mogen ze zelf weten. We hebben wel gezegd: kies een werkvorm die past bij de opleiding. Probeer een beeld te geven van de opleiding waar de student terecht komt en laat deze daar zelf mee aan de slag gaan. Laat ze ervaren hoe het is om te studeren. Mede daarom is er een verschil met een open dag, proeflesdag of meeloopdag: bij Meet & Greet heb je je al aangemeld en moet echt zelf aan de bak.”

Voor welke studenten geldt de Meet & Greet?

Studenten die in februari beginnen met hun opleiding checken nog via de oude manier of er een match is met de opleiding. Vanaf 1 maart 2020 worden de eerste studenten uitgenodigd voor de Meet & Greet. Niet alle opleidingen gaan echter over op deze methode: bij de fulltime bacheloropleidingen Hotel Management, Forensisch Onderzoek en Creative Media & Game Technologies worden studenten geselecteerd op basis van loting of het onderzoek aanvullende eisen.

Tom Wassink

Met een journalistieke én een marketingachtergrond is Tom Wassink als online redacteur bij de Dienst Marketing en Communicatie altijd op zoek naar een verhaal. In zijn vrije tijd houdt hij zich, zowel binnen als buiten de lijnen, vooral bezig met sport en dan in het bijzonder met voetbal.