kerstboom

Hoe studenten ruim €3.500,- inzamelden voor het goede doel

Tom Wassink
Tom Wassink Leestijd Minuten

Het klonk als de ultieme opdracht voor de studenten van de Jan des Bouvrie Academie: een out-of-the-box-ontwerp bedenken voor een duurzame kerstboom en zo geld inzamelen voor het goede doel. Het liep net even anders voor de interieurontwerpers in spé. Toch kijkt men met voldoening terug op het project.

Het verhaal begint met een idee van de Deventer Lions Club, die zich inzet voor goede doelen. Zij zoeken een initiatief om geld in te zamelen voor de Voedselbank en de Deventer MuziekMaak Dag en besluiten dat ze kerstbomen uit het Klimaatbos willen verhuren aan bedrijven. Bomen die bovendien op duurzame wijze gestyled worden door studenten van de Jan des Bouvrie Academie.

“Een hartstikke leuk idee,” vertelt Peter Meinders, docent van de particuliere Saxion-opleiding Interior Design and Styling. “We hebben een aantal studenten bij elkaar geroepen en het leek ze heel leuk om te doen, gewoon op vrijwillige basis. Ze deden het dus puur uit goodwill, voor het goede doel.”

Plastic flesjes

Peter brengt met de studenten een bezoek aan De Leeuwenbrug, een kantoorpand naast het centraal station in Deventer waar veel bedrijven zijn gevestigd. Een voorbeeld van een ontwerp kunnen ze daar nog niet laten zien, maar de man die verantwoordelijk is voor de inrichting van het pand peilt enkele bedrijven en gaat akkoord.

Een tiental studenten gaat vervolgens aan de slag met een ontwerp. “We wilden gerecyclede plastic flesjes met daarin lampjes in de boom hangen,” vertelt student Selma Boer. “In combinatie met witte linten – we zijn tenslotte van de Jan des Bouvrie Academie. Daar hebben we een paar weken aan gewerkt en het was echt een mooi idee.”

‘Deal ermee’

Maar dan gaat het mis. Zo’n anderhalve week voordat de studenten de bomen mogen optuigen, laat Peter de bedrijven het conceptontwerp zien. “En toen was de animo in één keer weg,” vertelt Peter. “Nee, al die rare flesjes, dat was geen optie. Het moest wel een klassieke boom zijn, met alleen wat ballen, lampjes en een piek. En toen hadden we hier al een opgetuigde proefboom staan.”

De bedrijven willen nog wel een beroep doen op de studenten: of ze de bomen wel gewoon willen optuigen. Peter: “Toen dacht ik ook: dat wordt nog een hele uitdaging. Om de studenten in díe modus te krijgen, nadat iets dat ze leuk vinden, waar ze al aan begonnen zijn, afgeblazen wordt.”

Student Selma over het kerstbomenproject

Maar hij ziet het ook als een leermoment voor zijn leerlingen. Interieurarchitecten krijgen tenslotte dagelijks te maken met klanten die toch ineens iets anders willen. “Dus op die manier heb ik ook tegen ze gezegd: deal ermee. Jullie zijn hieraan begonnen voor het goede doel, maak het dan ook af.”

Ontzettend knap

Enkele leerlingen reageren positief, anderen haken af. “We vonden het moeilijk,” legt Selma uit. “We hadden er hard aan gewerkt en op het laatste moment konden we ons plan weggooien.” Toch besluit ze haar missie voort te zetten. Met een groepje haalt ze decoratiewaar bij een tuincentrum. Zo kopen ze glazen ballen, om het duurzame karakter te behouden. “Uiteindelijk was het niet wat we wilden, maar zo konden we toch nog iets toevoegen.”

En zo tuigen de studenten, samen met leden van de Lions Club, ‘met stoom en kokend water’ veertig kerstbomen op. Ontzettend knap, noemt Peter de actie van de studenten, die dat geheel belangeloos doen. Geen cent of studiepunt stond er tegenover. “We dachten: we zijn er nu al aan begonnen. En als andere mensen er totaal iets anders van maken, is het niet meer ons idee. We vonden dat we het moesten afmaken,” vertelt Selma.

Peter: “Een van de studentes vertelde achteraf dat ze er in eerste instantie een hard hoofd in had, maar toch heel veel plezier had gehad. Ze had het zó leuk gehad met de Lions Club. Daar is dit natuurlijk ook voor bedoeld.”

Kennismaking

Uiteindelijk wordt er bijna 3600 euro opgehaald. “Qua opbrengst is het project zeker een succes geweest,” aldus Peter. “En de studenten hebben bovendien kunnen rondkijken bij bedrijven. Dat hebben we ze ook gezegd: stap maar eens binnen en kijk eens hoe zo’n bedrijf eruitziet. Die kans hebben ze gekregen. Kennismaking is ook onderdeel van dit vak.”

Neemt niet weg dat Peter volgend jaar dingen anders gaat doen. Vooral in de voorbereiding en de communicatie. “Veel bedrijven hadden nu zoiets van: ik weet niet wat ik krijg. Volgend jaar willen we voor de zomervakantie al een plan klaar hebben. Dan kunnen ze zien wat ze in huis halen.”

(tekst gaat verder onder de foto)

kerstbomen jdb

Studenten tuigen een boom op bij een bedrijf.

Voldoening

Opdrachtgever de Lions Club is in zijn nopjes met het opgehaalde bedrag. “Zeker omdat het een pilot was,” vertelt Coen Jager, initiatiefnemer van het project. “En we niet wisten wat eropaf zou komen. We zijn heel tevreden over de studenten. Normaal krijg je als ontwerper carte blanche, maar bedrijven betalen ervoor en wilden nu iets traditioneels. Volgend jaar hopen we iets meer out-of-the-box te kunnen denken.”

De Voedselbank gebruikt het geld om de entree te verbouwen, zodat de mensen aangenamer kunnen wachten. In de Deventer Schouwburg kan bovendien de Deventer MuziekMaak Dag worden georganiseerd. “Van de opbrengst kunnen ze dat ruimschoots doen,” aldus Coen. “Beide organisaties zijn er heel erg blij mee.” Ook bij Selma en haar medestudenten overheerst, zo vlak voor Kerst, de voldoening. “Ik vind het mooi dat we daar een steentje aan kunnen bijdragen.”

Tom Wassink

Met een journalistieke én een marketingachtergrond is Tom Wassink als online redacteur bij de Dienst Marketing en Communicatie altijd op zoek naar een verhaal. In zijn vrije tijd houdt hij zich, zowel binnen als buiten de lijnen, vooral bezig met sport en dan in het bijzonder met voetbal.