fashion-2940007_1920.jpg
Studentenleven

Met deze modetips shine jij tijdens het kerstdiner

Tom Wassink
Tom Wassink Leestijd Minuten

Tegenwoordig kun je tijdens de feestdagen niet meer zonder: de kersttrui. Maar waar moet deze anno 2019 eigenlijk aan voldoen? En wat draag je dit jaar tijdens het kerstdiner? Karolien Sanders, docent aan de opleiding Fashion & Textile Technologies, praat ons bij. "Het gaat echt de kant op van de innovatie."

Maar eerst een stukje geschiedenis, want waar komt die kersttruientrend de laatste jaren opeens vandaan? “Het begon eigenlijk al in de jaren vijftig,” legt Karolien uit. “Met oma die ingewikkelde patronen kon breien en de truien cadeau gaf aan haar kleinkinderen. In de jaren tachtig is dat vervolgens over de top gegaan, doordat bekende mensen ze op televisie gingen dragen. In de film Bridget Jones Diary draagt Colin Firth er ook een. Die is zowel lelijk als grappig, maar omdat hij ‘m met zoveel trots draagt, werd het vanaf dat moment een soort statement. Dat is nu helemaal uitgekauwd.”

Lichtjes

En dus kun je deze dagen geen winkel binnenlopen zonder geconfronteerd te worden met bakken vol gekleurde, wollen truien. Maar met wat voor een kersttrui maak jij straks helemaal de blits bij de (schoon)familie? “De laatste trend is om lichtjes toe te voegen,” vertelt Karolien. “Die worden er op allerlei manieren ingebreid. Het gaat echt de kant op van innovatie. Daar zijn we hier bij Saxion ook mee bezig, dus dat maakt het een interessante trend om te volgen.”

Textiel gaat om emotie. Als je een kersttrui met trots draagt, straal je gelijk iets uit. Hij krijgt vooral meerwaarde door de emotie die je laat zien.

Karolien Sanders, docent Fashion & Textile Technologies

Emotie

Wat betreft de kleuren van de trui blijven rood en groen populair. “Maar ook zwart is altijd goed, om een mooi contrast aan te brengen. De broek die je erbij draagt? Eentje die je zelf prettig vindt. Geen hele chique broek, tenzij je echt fout-fout wil. Dan draag je er een pantalon bij. Fout is wel heel erg trendy tegenwoordig. Textiel gaat overigens om emotie. Als je een kersttrui met trots draagt, straal je gelijk iets uit. Hij krijgt vooral meerwaarde door de emotie die je laat zien.”

Duurzaam

Een kleine kanttekening heeft Karolien nog wel over het massale aanbod van kersttruien. “Want hoe komen ze op tijd met een goede prijs van die producten af? Gaat het voor een appel en ei weg of blijven ze ermee zitten? Er wordt veel overtollig materiaal geproduceerd en die mensen in het verre oosten worden niet bepaald goed betaald voor hun werk. Er zou eigenlijk een extra label op duurzame kleding moeten zitten, maar die is er nog niet voor de kersttrui. Wij maken studenten hier vanaf dag één al bewust van het belang van duurzaamheid.”

Kerstdiner

De trends voor het kerstdiner zijn lastig te benoemen. Deze lijken elk jaar hetzelfde te zijn. “Dat verandert inderdaad niet echt: de kleuren blijven vooral zwart, rood en wit. Verder veel glitters, pailletten, metallic en tule.” Ook lijken bijzondere stoffen als suede, mesh en velvet een comeback te maken. “Ja, dat zie ik wel. Net als de pailletjes voor kinderen, die ze met hun hand heen en weer kunnen bewegen. Die zijn ook heel erg hot.”

Koffer

En dan de ultieme vraag: wat draagt ze zelf tijdens het kerstdiner? “Ik ben dan op skivakantie,” lacht ze. “Dus iets dat makkelijk in mijn koffer past.”

Tom Wassink

Met een journalistieke én een marketingachtergrond is Tom Wassink als online redacteur bij de Dienst Marketing en Communicatie altijd op zoek naar een verhaal. In zijn vrije tijd houdt hij zich, zowel binnen als buiten de lijnen, vooral bezig met sport en dan in het bijzonder met voetbal.