Students at desk with laptop

Drie bedrijven over waarom input van studenten zo waardevol voor hen was

Tom Wassink
Tom Wassink Leestijd Minuten

Wat hebben de shop Verrasjelief, de Singel Advocaten en het BAM! Festival met elkaar gemeen? Juist, ze riepen afgelopen jaar de hulp in van tweedejaars Bedrijfskunde-studenten van Saxion. “Het zijn nieuwe frisse, ideeën waar je zelf niet zo snel aan denkt.”

Wie: Liesbeth ten Voorde

Van: Verrasjelief, een Hengelose shop voor bijzondere en liefdevolle cadeau’s voor vrouwen

“We willen als bedrijf ook de zakelijke markt betreden. Maar welke groeistrategie past hier het beste bij? De Bedrijfskunde-studenten hebben globale adviezen gegeven die we gelijk konden toepassen. Met name op het gebied van marketing hadden ze tips: influencers inschakelen, meer gebruik maken van social media en de websiteteksten inkorten. Ook kwam uit de interviews met klanten dat ze best een dag langer willen wachten op hun aankoop. Daarom hebben we de uiterlijke besteltijd van 16.00 uur naar 13.00 uur verplaatst. Dit scheelt veel regelwerk en personeelskosten als ik er zelf niet ben.

Je merkt dat studenten een andere kijk en invalshoek hebben. Ze zijn jong en gaan op een andere manier met social media om. Ik voel mezelf nog jong, maar ben twintig jaar ouder dan zij. Ze kunnen snel advies geven en hebben me geholpen om op Instagram bepaalde dingen in te stellen, zoals de shopfunctie, die voor ons heel belangrijk is. Ook voor interviews en onderzoeken hebben we zelf gewoonweg geen tijd. Dan is het fijn dat zij daar wel tijd en energie in kunnen steken.

De dames zaten vol enthousiasme en een van hen heeft in december zelfs voor me gewerkt tijdens de drukke periode. Ik heb er nu eigenlijk gewoon vier ambassadeurs bij en heb mijn medewerking voor de volgende groep alweer toegezegd. Andersom is het ook fijn dat wij een bijdrage kunnen leveren aan deze studie. Ik ben zelf ook jong geweest en dan ik vond het altijd fijn als ik ergens binnen kon kijken. Ik had dat vroeger graag vaker gedaan. Daarom help ik graag.”

Wie: Patrick Slagers

Van: BAM! Festival, een gratis muziekfestival in Hengelo dat elk jaar in de lente plaatsvindt

“We willen als BAM-festival verjongen, zowel het publiek als onze organisatie. We willen klaar zijn voor de toekomst. Hoe kunnen we daarom jongeren trekken voor ons festival, zodat het over tien jaar nog steeds bestaat? Uit het advies van de studenten kwam naar voren dat het met name voor de vrijwilligers duidelijk moet zijn waarom het zo leuk is om voor BAM! te werken: laat zien wat je ervoor terug krijgt. Voor de bezoekers kun je het interessant maken door te zeggen: 'Als je het beter kunt dan wij, laat maar zien!' Zo kunnen ze hun eigen festival binnen het festival creëren. Dat zijn leuke dingen waar wij nooit aan zouden denken. Ook kwamen de studenten met een programmaatje waarin je kunt zien waar een populaire artiest zijn fans of bezoekers vandaag haalt. Zo kunnen we bepalen of het interessant is om die artiest voor ons festival te boeken.

Ze houden je een spiegel voor: ‘Je doet het elke keer op dezelfde manier, misschien is het goed om het op deze manier te gaan doen.’

Patrick Slagers, organisator van het BAM! Festival, over de hulp van studenten

Als organisatie zijn we nu een goede tien jaar bezig en we zijn inmiddels bedrijfsblind: je neemt dingen als vanzelfsprekend aan en doet het op de automatische piloot. Die jonge gasten kijken er toch anders tegenaan en houden je een spiegel voor: ‘Je doet het elke keer op dezelfde manier, misschien is het goed om het op deze manier te gaan doen.’ Het is een andere, frisse blik.

We hebben echt dingen één op één overgenomen, met name rond de vrijwilligers. Dat gaan we compleet anders aanpakken. We hebben twee nieuwe mensen aangenomen en zij gaan vrijwilligers werven voor komend jaar. Daarin nemen ze de punten die door de studenten zijn aangedragen zeker mee. Zo hopen we nieuwe, jonge vrijwilligers bij het festival te betrekken en hopelijk hebben zij een aantrekkingskracht op jonge bezoekers, zodat zowel de organisatie als het publiek verjongd wordt. Want daar is waar het ons uiteindelijk om ging.”

Wie: Jolien Klomp

Van: de Singel Advocaten, een advocatenkantoor in Enschede

“We willen ons als de Singel Advocaten meer en professioneler profileren op sociale media en willen onder meer weten wat daarvoor de beste kanalen zijn. De belangrijkste uitkomst van het onderzoek van de studenten was dat bij de particuliere doelgroep Facebook nog steeds het populairste kanaal is. De studenten gaven daarom onder meer advies hoe we het beste Facebook-advertenties konden inzetten. Eigenlijk hebben we gewoon een heel uitgebreid rapport gekregen over hoe we als kantoor social media nog meer en beter kunnen inzetten. Daar hebben we veel aan gehad en worden we heel enthousiast van. Ik heb met mijn collega Maarten al besproken dat we in gesprek gaan met onze websitebouwer.

De studenten hebben een goede kijk op vernieuwing. Wat voor ons nieuw is, is voor studenten alweer verouderd. Het zijn jonge mensen met frisse, nieuwe ideeën. Ze vertelden ook hoe zij anders tegen dingen aan kijken dan wij: als zij een vakantie boeken, kijken ze naar de reviews. Dat doet mijn generatie minder. Je hoort dat jonge mensen het heel belangrijk vinden wat de ander vindt van een product en dat geldt ook bij een advocaat. Toen ik dat hoorde, dacht ik toch: hé, dat klinkt goed. Dat zijn nieuwe, frisse dingen waar je als kantoor niet zo één, twee, drie aan denkt.”

Ook de hulp van studenten inschakelen?

Neem contact op met het BedrijfskundeLAB!
Tom Wassink

Met een journalistieke én een marketingachtergrond is Tom Wassink als online redacteur bij de Dienst Marketing en Communicatie altijd op zoek naar een verhaal. In zijn vrije tijd houdt hij zich, zowel binnen als buiten de lijnen, vooral bezig met sport en dan in het bijzonder met voetbal.