Rowin.jpg
Onderwijs

Rowin maakt de weg vrij voor jong talent: 'Jonge mensen hebben de beste ideeën en daar moet ruimte voor zijn'

Elcin Coraklar.jpg
Elçin Çoraklar Leestijd Minuten

Rowin du Gardijn is tijdens het afstuderen directeur geworden bij het familiebedrijf van zijn vader (du Gardijn Group) en heeft na zijn studie Flowmundo HRM en Data Trainee opgericht. Met zijn opleiding heeft Rowin binnen verschillende ondernemersvlakken zichzelf weten te ontwikkelen.

Hoi Rowin, wat heb je gestudeerd en waarom heb je voor deze studie gekozen?

“Ik heb Bedrijfskunde gestudeerd. Ik vond het heel leuk om bij Bedrijfskunde alle facetten van het ondernemen en bedrijfsleven mee te krijgen en zo te ontdekken waar ik wel en niet goed in was. De juridische vakken vond ik toen al minder, dat bleek later ook in de praktijk zo te zijn.”

Maar wat vond jij het leukste?

“Ik vond de financiële kant heel leuk en nu in de praktijk hou ik mij daar ook vaak mee bezig. Ik vind het creatieve proces en innoveren ook erg leuk. Ik ben werkzaam in een traditionele branche: verzekeringen en verzuim. Hierbij ben ik continue aan het kijken hoe we in zo’n traditionele branche kunnen innoveren. Daarom ben ik vorig jaar ook een data startup genaamd Data Trainee begonnen. Daarnaast bouwen we onze eigen e-commerce verzekering labels.”

Hoe ben je begonnen met je carrière?

“De contacturen van mijn opleiding waren erg laag waardoor ik heel veel ruimte kreeg om naast mij studie ervaring op te doen in de praktijk. Daarom ben ik naast mijn studie altijd werkzaam geweest in het familiebedrijf.  Ik begon op mijn 18e met de boekhouding. Ik zorgde ervoor dat de winst- en verliesrekening bij was en ging nieuwe systemen inrichtingen. Uiteindelijk heb ik de benodigde verzekering vakdiploma’s gehaald en ben ik als adviseur aan de slag gegaan.”

Wat doe je precies?

“Ik ben directeur van du Gardijn Groep en hou mij bezig met mijn andere twee bedrijven, Flowmundo HRM en Data Trainee.”

Bedrijfskunde is een hele goede basis voor het ondernemerschap. Veel facetten die in het ondernemen terugkomen heb ik tijdens de studie gehad.

Hoe is je passie voor ondernemen ontstaan?

“Ik geloof heel veel in jong talent en ik heb het geluk gehad dat ik in een ondernemersgezin geboren ben. Ik vind het heel mooi om jonge talenten ontwikkelingskansen te geven die ik ook heb gehad. Tijdens je studie kan je heel veel praktijkervaring opdoen, want je hebt vaak veel vrije tijd naast je studie. Dus waarom zou je geen bijbaan nemen waarvoor je studeert en daarmee met een voorsprong van je studie af komt. Ik vind het mooi om jonge mensen bezig te zien in de praktijk, want dat kan niet vroeg genoeg beginnen.”

Wat is het meest bijzondere dat je hebt meegemaakt in je loopbaan?

“Ik ben wel trots op de transitie van ons familiebedrijf. De gemiddelde leeftijd is flink teruggebracht en we hebben een team wat klaar is voor de toekomst. Ik geloof in de huidige tijd dat functies maximaal drie tot vijf jaar zijn en dat je eigenlijk door moet naar een andere functie, zodat ze creatief, vernieuwend en met een frisse blik naar hun baan blijven kijken. Blijven zitten in een bepaalde functie is niet goed voor jezelf en voor het bedrijf.”

Kun je dit jouw droombaan noemen?

“Ja! Want ik vind de vrijheid om al je ideeën kwijt te kunnen en het in de praktijk gelijk te kunnen toepassen erg leuk. Ik ben een groot onderdeel van het proces en kan impact maken binnen de bedrijven.”

Heb je wat gehad aan je studie?

“Jazeker! Het is een hele goede basis voor ondernemerschap. Veel facetten die in het ondernemen terugkomen heb ik tijdens de studie gehad, bijvoorbeeld ondernemings- en arbeidsrecht, marketing en procesmatig denken.”

Welke tips heb je voor afgestudeerde studenten?

“Het is heel belangrijk om je na je studie te blijven ontwikkelen. Zoek daarom een baan waar je daar de ruimte en mogelijkheid voor krijgt. Zoek een baan waar ruimte is voor doorontwikkeling, scholing maar ook waar je je ideeën in kwijt kan. Jonge mensen hebben altijd de beste ideeën en daar moet ook ruimte voor zijn. Het zoeken van een organisatie wat bij jou past, zowel het zakelijke als het persoonlijke aspect, is erg belangrijk.”

Deel je verhaal!

Ook komend studiejaar spreken we elke donderdag weer een alumnus die een mooie baan heeft gevonden. Ben of ken jij een Saxion-alumnus met een interessant verhaal? Mail dan naar nieuws@saxion.nl!

Meer weten over de opleiding Bedrijfskunde?

Check dit!
Elcin Coraklar.jpg

Elçin Çoraklar

Elçin studeert Creative Business bij Saxion en werkt bij Saxion als Studentredacteur. Ze is erg ondernemend en heeft daarom ook altijd een volle agenda, maar toch houdt ze ruimte over om te genieten. In haar vrije tijd staat ze vaak in de keuken of droomt ze weg op Pinterest. Ook pakt ze regelmatig haar koffer om nieuwe plekken te ontdekken.