Teamfoto van het projectteam

Studenten Civiele Techniek helpen mee aan het Sint Genesius Project in België

Leestijd Minuten

Tweedejaars Civiele Techniek studenten van de voltijd bachelor hebben samen met deeltijd en internationale studenten de handen uit de mouwen gestoken voor het Sint Genesius Rode project in België.

Sint Genesius Rode Project

Het project bevindt zich in een heuvelachtig gebied net buiten Brussel. In het dal stroomt de Molenbeek, een kleine rivier, die tijdens hevige regenval niet de capaciteit heeft om al het regenwater te verwerken.

In de regio kan het riool tijdens hevige regenval ook het overvloed aan water niet aan, waardoor de overstorten beginnen te werken. Deze overstorten laten het water vervolgens weer in de Molenbeek lopen. Dit is natuurlijk niet goed voor de flora en fauna in de omgeving maar ook niet voor de gezondheid van omwonenden.

Oplossingen

Saxion is gevraagd om te kijken naar oplossingen om zoveel mogelijk regenwater af te koppelen van het riool. Daarnaast wordt er gekeken om de stuwen die al aanwezig zijn te automatiseren zodat deze gekoppeld kunnen worden aan de weersvoorspelling. Het idee hierachter is dat wanneer er regen voorspeld is, de stuwen opengaan, waardoor er meer buffercapaciteit in de Molenbeek is. Met als einddoel de overstromingen in de plaats te voorkomen.

Wat dit project zo bijzonder maakt is dat de studenten ook de plaats van het project hebben bezocht. Met een achttal studenten en twee docenten zijn ze anderhalve dag naar de projectlocatie geweest. In België kent dit project nationale bekendheid en ook landelijk belang. Zo zijn de volgende partijen betrokken bij dit project: Aquafin (het waterschap van geheel Vlaanderen), VLM (Vlaamse Land Maatschappij), Gemeente Sint Genesius Rode (In deze gemeenteraad zit ook de premier van België). Tijdens het projectbezoek gaven de belanghebbende partijen al aan dat er voor civiele ingenieurs uit Nederland hoge verwachtingen zijn op het gebied van watermanagement.

Gezelligheid

Natuurlijk wordt er tijdens zo’n projectbezoek veel tijd gestoken in het project en worden studenten geholpen met het boven tafel krijgen van de feiten en het helder maken van het probleem. Naast zit zakelijke deel is er ook tijd voor gezelligheid. Zo heeft er na de inleidende presentatie met de hele projectgroep en opdrachtgever een diner plaatsgevonden. Het uiteindelijke doel van dit project is natuurlijk om de benodigde studiepunten te halen en daarnaast dit project goed af te ronden zodat wij namens Saxion een goede indruk achterlaten in België.