epic

Nick doet mee aan EPIC en werkt samen met Noorse en Braziliaanse studenten

Tom Wassink
Tom Wassink Leestijd Minuten

Media februari vond in Hamburg de aftrap plaats van EPIC: een project waarbij studenten vanuit de hele wereld samenwerken aan een opdracht. Werkbouwtuigkunde-student Nick Brummelhuis (op de foto linksachter) neemt met zijn Smart Solutions-groepje deel aan het internationale project. “Studenten uit andere landen kijken heel anders tegen dingen aan.”

Hoi Nick, hoe zag die aftrap er precies uit?

“We zijn een week lang in Hamburg geweest, bij de technische universiteit. Daar werd de opdracht duidelijk gemaakt en hebben we onze internationale medestudenten ontmoet door middel van teambuildingactiviteiten, zoals torens bouwen. Ook kregen we lezingen over interculturele onderwerpen. We zitten in een groepje met twee Noorse studenten en vijf uit Brazilië, dus je kunt je voorstellen dat er verschillen zijn in cultuur. Daar hebben we bij stilgestaan. Vervolgens zijn we begonnen aan de opdracht.”

Hoe ging dat?

“Goed. Zoals je kunt verwachten is het eerst even onwennig, maar na anderhalf uur was het eigenlijk al gezellig. We kunnen goed met elkaar opschieten en iedereen kan zeggen wat-ie denkt. De meiden uit Brazilië zijn redelijk westers georiënteerd en hele gekke verschillen waren er eigenlijk niet.”

Hoe kijk je terug op de week?

“Het was leuk, zeker een aanrader. Je spreekt een week lang Engels met mensen die je aanvankelijk niet kent. Het heeft goed uitgepakt en het was een gezellige week. Je doet echt andere dingen dan dat je op school zou doen.”

Waarom doe je mee aan EPIC?

We zijn benaderd door docenten om dit op te pakken tijdens het Smart Solutions Semester. Dat leek ons wel wat, omdat het geen regulier project is, veel internationaler. Studenten uit andere landen kijken heel anders tegen dingen aan en de meisjes uit Brazilië weten precies wat het probleem is: ze hebben het met eigen ogen gezien. Maar de grootste reden is het samenwerken op internationaal niveau, omdat dat later in een bedrijf heel normaal zal zijn. In die zin is het een goede leerschool.”

Hoe gaan jullie nu de rest van het jaar samenwerken?

“We hebben afgesproken om elke maandagavond een skypemeeting te houden, voor de Brazilianen is dat maandagmiddag. Op die manier kunnen we elkaar een uurtje zien en elkaar op de hoogte houden van de voortgang. We hebben ook een WhatsApp-groep waarin we contact houden.”

Wat houdt de opdracht in waaraan jullie werken?

“We gaan de plasticvervuiling in kaart brengen van enkele Braziliaanse rivieren en een plan schrijven hoe we die vervuiling kunnen aanpakken: met welke methodes kan het plastic uit het water gehaald worden, hoe moet het verwerkt worden en is het financieel haalbaar? Met de Saxion-studenten maken we in het kader van het Smart Solutions Semester een portfolio en als totale groep maken we een soort landkaart van Brazilië, waarbij je op de rivieren kunt klikken en direct kunt zien welk soort plastic er ligt en hoe, wanneer en waar je dat plastic het beste uit de rivier kunt halen. Een stappenplan om dat uit te voeren: dat is ons doel. Dat doen we in nauwe samenwerking met de universiteit van Brasilia, die veel ervaring heeft op dat gebied.”

Wat leer je van dit project?

“Vakspecifiek leer ik als Werkbouwtuigkunde-student vooral hoe je kunststoffen kunt verwerken. En waar we in Hamburg vooral tegenaan liepen is de uitdaging om het zo te organiseren dat je met tien mensen stuk voor stuk productief bent. Het is belangrijk dat je allemaal gefocust bent op dat gezamenlijke doel en dat is wat je misschien ongemerkt wel beter gaat doen tijdens het project.”

Tom Wassink

Met een journalistieke én een marketingachtergrond is Tom Wassink als online redacteur bij de Dienst Marketing en Communicatie altijd op zoek naar een verhaal. In zijn vrije tijd houdt hij zich, zowel binnen als buiten de lijnen, vooral bezig met sport en dan in het bijzonder met voetbal.