0F7998A1-1071-44DD-AB11-BF793183C645.jpeg

Alumnus Jesper won als allereerste de Archeologietalentprijs

Kiki Hannink.jpeg
Kiki Hannink Leestijd Minuten

Jesper Raad studeerde in 2015 af aan de opleiding Archeologie en behaalde aansluitend ook een master Archeologie in Leiden. Onlangs ontving hij uit handen van de Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed de allereerste Archeologietalentprijs vanwege zijn vele bijdragen aan de publieksarcheologie en zijn initiatieven om jonge erfgoedprofessionals duurzaam te vernetwerken. “Naast mijn werk ben ik ontzettend actief in de sector en dat heeft geresulteerd in deze prachtige erkenning.”

Hoi Jesper, wat doe je inmiddels voor werk?

"Sinds 2017 werk ik als veldarcheoloog voor Laagland Archeologie, één van de circa 35 gecertificeerde archeologische opgravingsbedrijven in Nederland. Ik werk samen met mijn directe collega, tevens mij baas, voornamelijk in het Zuiden en Midden van Nederland."

Wat doe je daar precies?

"Sinds afgelopen zomer ben ik gecertificeerd MA KNA-archeoloog en MA KNA-prospector. Haha, dat zegt natuurlijk niemand iets behalve andere archeologen, maar het betekent dat ik binnen de regels die de archeologische sector heeft gemaakt wettelijk gezien bepaalde handelingen zelf mag uitvoeren. In principe is het een medior functie, waarin ik veel zelf mag uitvoeren, maar waar er nog altijd minimaal een senior over mijn schouders meekijkt. Dat is ook echt nodig, want van bepaalde situaties, met name binnen de bodemkunde kunnen mijn ervaring en kennis nog worden aangevuld. Dat is ook het fijne aan het beroep: je leert bij elk project heel veel bij."

Je hebt als eerste de Archeologietalentprijs gewonnen. Hoe heb je dat voor elkaar gekregen?

"Ja, geweldig. Naast mijn werk ben ik ontzettend actief in de sector en dat heeft na meer dan 10 jaar nu geresulteerd in deze prachtige erkenning. Daar ben ik echt enorm trots op. Eerlijk gezegd zit daar het nodige netwerken aan vast. Je moest aangemeld worden door een organisatie. Toen ik dat las heb ik een aantal organisaties gemaild met de vraag of ze dat voor mij zouden willen doen en daarin heb ik aangegeven wat voor (vrijwilligers)werk ik in het verleden heb uitgevoerd. Ik ben dan ook heel blij dat vier organisaties daar enorm positief op reageerde. Ook vind ik het prettig dat ik zowel op lokaal niveau (AVKP), op regionaal niveau (Erfgoed Brabant) als op nationaal de (Nationale Archeologiedagen) op ondersteuning kon rekenen. De vierde organisatie die mij nomineerde was mijn werkgever, een fijne erkenning."

Wat ik persoonlijk erg fijn vond aan Saxion is dat ik een band kreeg met de docenten en de opleiding. Als ik nu contact heb met oud-docenten, dan zie ik die passie nog steeds. Dat vind ik erg speciaal aan de opleiding.

Archeologie-alumnus Jesper Raad over de passie bij zijn voormalig docenten

Wat houdt de prijs precies in?

"Goeie vraag! Haha, op de eerste plek heel veel eer en een beeldje van de kunstenaar Jonat Deelstra. Daarnaast is er een ontwikkelingsbudget van 7.000 euro voor mij in beheer bij het Mondriaan Fonds. Om daar gebruik van te kunnen maken, moet ik een plan ter goedkeuring bij het fonds voorleggen."

Wat ga je met de prijs doen?

"Het is mijn bedoeling om deze zoveel mogelijk in te zetten voor een citizen science-project in de archeologie. Momenteel heb ik een idee waarbij ik de neuzen van diverse partijen dezelfde kant op probeer te krijgen. Dat lukt tot nu toe aardig goed en Saxion is hier gelukkig ook bij betrokken, dus wie weet kan ik later meer met jullie delen."

Hoe heb je studeren bij Saxion ervaren?

"Wat ik persoonlijk erg fijn vond aan de opleiding Archeologie is dat ik een band kreeg met de docenten en de opleiding. Als ik nu contact heb met oud-docenten, dan zie ik die passie nog steeds. Dat vind ik erg speciaal aan de opleiding. Dat miste ik op de universiteit soms enorm. Dat doet me trouwens denken aan de fieldschooldag: ik liet per ongeluk een dure jalon in een gat vallen. Net voordat de docent bij ons kwam inspecteren heeft een klasgenoot me geholpen met de jalon uit het gat te halen."

Heb je nog tips voor onze huidige studenten?

"Als je enige wijsheid uit mijn woorden moet halen, zou ik zeggen: het is echt lekker om eigenwijs te zijn en het niet altijd eens te zijn met anderen, maar je moet het ook kunnen evalueren. Uiteindelijk ben jij degene die zich moet aanpassen. Doe dat altijd met een glimlach op je gezicht en met respect voor de anderen."

Ook de passie ervaren van de Archeologie-docenten bij Saxion?

Meld je aan!
Kiki Hannink.jpeg

Kiki Hannink

Kiki Hannink studeerde Creative Business bij Saxion en ontdekte zo haar passie voor schrijven. Graag deelt ze de verhalen van ambitieuze mensen om studenten te inspireren én haar eigen nieuwsgierigheid te voeden.