Privekantoortje

Alumnus Jan Lowin zorgt voor rustige werkplekken tijdens coronacrisis

Willem Korenromp
Willem Korenromp Leestijd Minuten

Elk jaar studeren er tal van studenten af bij Saxion, maar waar komen deze alumni uiteindelijk terecht? Jan Lowin IJzerman (33) studeerde Commerciële Economie en volgde het Fast Forward traineeship. Sinds 2014 is hij werkzaam als zelfstandig ondernemer. Samen met Marijn Ruijl zette hij deze week het tijdelijke project Privékantoortje.nl op. In de coronacrisis matchen zij leegstaande huisjes op vakantieparken met mensen die op zoek zijn naar een rustige werkplek.

Jan Lowin, je studeerde van 2007 tot 2010 bij Saxion en volgde daarna het Fast Forward-traject. Wat ben je daarna gaan doen?

“Ik heb altijd een ondernemende drang gehad. Na het afronden van het Fast Forward-traineeship ben ik nog een jaar bij mijn laatste opdrachtgever blijven werken, maar daar kreeg ik het gevoel dat ik bezig was met het realiseren van andermans dromen. Daarop heb ik mijn ontslag ingediend. Sinds 2014 werk ik als zelfstandig conceptontwikkelaar en marketeer. Ik word veel ingezet op strategische vraagstukken. Vanuit die rol ben ik ook als projectleider betrokken bij het programma Vitale Vakantieparken. Op de Veluwe word ik ingehuurd om voor ondernemers nieuw perspectief vast te stellen voor hun vakantiepark.”

Daar sluit Privékantoortje.nl perfect op aan.

“Ik heb altijd met veel fascinatie gekeken naar de recreatiesector. Voor veel vakantieparken geldt dat het seizoen loopt van maart tot oktober. Daarna zijn er vijf, zes maanden waarin er niet zoveel gebeurt. Met Marijn Ruijl, een goede vriend van mij, heb ik een paar maanden terug gebrainstormd hoe die leegte opgevangen zou kunnen worden. Toen kwam het idee bovendrijven om vakantiehuisjes te gebruiken als werkplek. In eerste instantie bleef het bij een hersenspinsel, maar door de coronacrisis kwam het weer bovendrijven. Dit kan een oplossing zijn voor een grote groep mensen. We helpen vakantieparken én thuiswerkers.”

Voormalig Commerciële Economie-student Jan Lowin over waarom hij samen met vriend Marijn Privékantoortje.nl opzette

Want wat doen jullie precies met Privékantoortje.nl?

“Wij proberen leegstaande vakantiehuisjes te matchen met iemand die op zoek is naar een werkplek. Normaal zijn vakantieparken in deze tijd druk en hectisch, maar nu zijn ze uitgestorven vanwege de coronacrisis. Daar staat tegenover dat veel mensen nu thuis moeten werken, in een hectische omgeving. Dat ervaar ik zelf ook. De afgelopen weken heb ik gezocht naar een balans tussen voetballen met mijn zoontje, koffiedrinken met mijn vrouw en werken. Die balans heb ik inmiddels gevonden, maar ik ben niet de enige die ermee zit. Om anderen een oplossing te bieden kwam het idee dat Marijn en ik een paar maanden terug hadden weer naar boven. Een thuiswerker kan via Privékantoortje.nl voor een bepaald dagdeel een vakantiehuisje boeken, om zo in alle rust toch dat belangrijke verslag te schrijven of een presentatie voor te bereiden. Ondernemers kunnen zich bij ons aanmelden, aangeven wat zij in de verhuur hebben en wat dat per dagdeel kost. De vraagkant kan daarop reageren.”

Is er veel vraag naar?

“Qua aanbod gaat het hard. We hebben wel honderd aanmeldingen gehad; van hotelketens tot airbnb’s. Maar we beperken ons tot vakantieparken, die bieden plekken die ver genoeg uit elkaar staan om veilig te kunnen werken. Want de gezondheid van mensen staat voorop. De eerste geluiden die we ontvangen van vakantieparken zijn positief. Bij één park is al een midweek geboekt. Andere parken hebben al voor drie tot vijf dagdelen in een week een huisje verhuurd. Het gaat voor de vakantieparken niet om wereldbedragen, maar het alternatief is leegstand.”

Houden jullie er zelf iets aan over?

“Alleen eeuwige roem. We zitten niet tussen het vakantiepark en de aanvrager in. De ondernemer staat direct in contact met de potentiële huurder. Ons is wel gevraagd of we commissie vragen. Maar we zien de ernst in van de coronacrisis. We willen geen fee in rekening brengen. Wel zien we het als een leerzaam experiment. Misschien valt er in de toekomst een business model van te maken. Daarom doen we ook onderzoek naar wat we hier nog meer mee zouden kunnen doen. Voor nu vinden we het echter vooral leuk en dankbaar werk om te doen.”

Ook als trainee aan de slag bij verschillende bedrijven?

Solliciteer nu als trainee bij Fast Forward!
Willem Korenromp

Willem is freelance journalist en tekstschrijver. Regelmatig maakt hij mooie interviews en achtergrondverhalen voor Saxion. Daarbij heeft hij een voorliefde voor sport. Niet alleen om over te schrijven, maar ook om zelf te beoefenen.