Danny Oosterveer
Business

Alumnus Danny gaf zijn eigen boek uit over data-driven marketing

Kiki Hannink
Kiki Hannink Leestijd Minuten

Danny Oosterveer studeerde Commerciële Economie bij Saxion en heeft nu zelf een boek over datamarketing geschreven. Hij houdt van variatie en heeft daarom niet slechts één baan: hij werkt bij de marketingafdeling van Burgers ’Zoo, hij is zelfstandige consultant èn hij is actief als spreker en docent. Dat is niet alleen leuk voor de variatie, maar zo is hij ook flexibel en verlies hij niet snel al z'n inkomstenbronnen. Handig, zeker tijdens de coronacrisis.

Hoi Danny, wat voor werk doe je precies?

"Ik werk als online marketeer. Dat doe ik op vaste basis bij het Arnhemse dierenpark Burgers' Zoo, en daarnaast als zelfstandig consultant waar ik meer de vrije rol van ondernemer kan pakken. In die rol adviseer en help ik andere bedrijven met hun online marketing. Daarnaast ben ik actief als spreker op evenementen en als docent. Het mooie van deze combinatie vind ik dat je veel verschillende dingen kunt doen. Elke dag hetzelfde doen gaat me snel vervelen. Daarnaast versterken de functies elkaar. Omdat ik op veel plekken kom leer ik veel van andere mensen. Als ik over online marketing vertel tijdens presentaties, dan is Burgers' Zoo een erg aansprekend voorbeeld waarvan ik mijn eigen ervaring kan delen."

Wat vind je het leukste van je werk?

"Ik geniet ervan dat ik zoveel verschillende dingen tegelijkertijd kan doen. Ik houd van de variatie. Bovendien houdt het me scherp. Ik kan me continu weer op iets nieuws ontwikkelen. Het is overigens ook effectief. In deze coronatijd kan ik geen presentaties doen, daar waar ik voor corona juist veel presentaties deed. In plaats daarvan doe ik nu meer advieswerk."

Je hebt ook een boek geschreven, wat was de aanleiding daarvoor?

"Het fascineerde me enorm dat er veel werd geschreven over data, maar dat ik het in de praktijk om me heen nauwelijks toegepast zag worden door andere marketeers. Dat ben ik eens gaan uitzoeken en kwam toen al snel in contact met Noordhoff Uitgevers, die mijn boek uitgeeft. Er was nog niet een boek dat alle kanten van data samenbracht tot een logisch verhaal. Ik geloof erg in continu leren, op basis van data. Dat is niet alleen weggelegd voor analisten. Als elke marketeer, ondernemer of communicatiespecialist iets meer van data zou weten, kan hij of zij veel betere beslissingen nemen door continu te leren en optimaliseren op basis van data."

Mijn advies is: breng jezelf in positie zodat je kunt leren van mensen die je bewondert. Dat doe ik nu bij alles wat ik onderneem.

Danny met een advies voor alle Saxion-studenten

Wat is het meest bijzondere dat je tot nu toe hebt meegemaakt in je loopbaan? 

"Dat vind ik lastig om te kiezen. Bij Burgers' Zoo heb ik vlak naast een neushoornjong gestaan van nog maar een paar uur oud, heel bijzonder om te zien hoe snel het al z'n gang kon gaan. Met onze content hebben we al meerdere malen grote internationale media als BBC, CNN en The Ellen Show gehaald, ook dat is erg gaaf. Het is ook heel tof om je eigen boek voor het eerst in handen te hebben. Ik kan ook enorm genieten van de kick om voor een zaal van honderden mensen m'n verhaal te mogen vertellen. Iets waar ik mijn studententijd nog enorm zenuwachtig van zou zijn geworden."

Wat is je het meest bijgebleven uit je Saxion-tijd?

"Toen ik aan mijn studie begon, had ik geen hoge pet op van mezelf. Tijdens mijn Saxion-tijd heb ik mezelf beter leren kennen en ervaren dat ik ook best wel wat kon. De docenten waren erg betrokken en met velen van hen heb ik nu af en toe nog wel contact, bijvoorbeeld omdat ik nu bij hen gastcolleges geef.

Welke tips heb je voor studenten die ook een mooie baan willen vinden?

"Ik zit nu in de gelukkige positie dat ik doe wat ik leuk vind. Het is wat makkelijk om nu te zeggen dat je alleen moet doen wat je leuk vindt. Vaak moet je ook nog ontdekken wat je echt leuk vindt, én waar je goed in bent. Mijn advies is: breng jezelf in positie zodat je kunt leren van mensen die je bewondert. Ik begon bij Marketingfacts omdat ik Marco Derksen enorm bewonderde. Van hem en de marketingtoppers van Marketingfacts heb ik in hele korte tijd mega veel geleerd. Dat doe ik nu bij alles wat ik onderneem. Door te bloggen werd ik later gevraagd om een boek te schrijven. Dus breng jezelf dichtbij het vuur waar je naartoe wilt."

Kiki Hannink

Kiki Hannink

Kiki Hannink studeert Creative Business bij Saxion en werkt bij Saxion als Student Creator. Ze is verslaafd aan Instagram en chocolade. Een echte controlfreak die het leuk vindt om etentjes voor vriendinnen te organiseren. Ook houdt ze van mooie verhalen en droomt ze vaak weg in haar eigen sprookje.

Gerelateerde artikelen

Privekantoortje Business

Alumnus Jan Lowin zorgt voor rustige werkplekken tijdens coronacrisis

2 april 2020
Turan Tahmas.jpeg Business

Turan won een award met zijn leerplatform voor verpleegkundigen in opleiding

17 december 2020
0F7998A1-1071-44DD-AB11-BF793183C645.jpeg Business

Alumnus Jesper won als allereerste de Archeologietalentprijs