Koen met de FD Gazellen Award
Onderwijs

Alumnus Koen behoort tot de vijftig snelst groeiende bedrijven van Nederland: ‘Blijkbaar doe ik iets goed’

Kiki Hannink.jpeg
Kiki Hannink Leestijd Minuten

Al op de middelbare school begon Koen van der Velden met zijn eigen webshop. Twee jaar nadat hij afstudeerde aan de opleiding Commerciële Economie, ging hij zich voor de volle honderd procent focussen op zijn bedrijf. En met succes: Donskussen.nl behoort tot de vijftig snelst groeiende bedrijven van Nederland. “Ik merk dat het heel belangrijk is om je werk leuk te vinden.”

Hoi Koen, waarom ben je begonnen met Donskussen.nl?

“Toen ik in de laatste klas van de middelbare school zat, begon ik mijn eigen onderneming. Op het moment dat ik naar Saxion ging, was ik dus al ondernemer. Ik wist al heel vroeg dat ik ondernemer wilde worden. Mijn vader en opa zijn ook beiden ondernemer, dus het zit wel een beetje in mijn bloed. De studie Commerciële Economie past daar goed bij. Het is een creatieve studie, maar je leert ook veel over de financiële kant van ondernemen. Ook heb ik een minor ondernemen gevolgd. Dat is wat praktischer en zo leerde ik ook veel voor mijn eigen bedrijf. Omdat ik naast het ondernemen studeerde, kon ik alles wat ik leerde direct toepassen.”

Hoe kwam je op het idee om kussens te gaan verkopen?

“Ik was altijd al heel veel bezig met websites bouwen. Voor mensen uit de buurt maakte ik ook wel eens websites. Mijn vader had een groothandel met allerlei artikelen voor de gezondheidszorg. Hij verkocht producten van kleding tot waswagens. Ik kwam regelmatig bij hem op het bedrijf. Zelf wilde ik ook graag een bedrijf beginnen. Toen kwamen we op het idee dat ik één kussensoort kon verkopen op mijn eigen website. Het leek mij een leuke uitdaging.”

Hoe heb je van deze uitdaging je fulltimebaan gemaakt?

“Toen ik mijn studie had afgerond, ben ik vier dagen voor een baas gaan werken. Op vrijdag werkte ik dan voor mijn eigen bedrijf. Ik vond het spannend om direct voor mezelf te beginnen. Elk jaar bouwde ik het werken voor de baas af. Na twee jaar ging ik reizen in Azië en wilde ik daarnaast aan mijn eigen bedrijf werken. Tijdens die reis heb ik ook nog een beetje voor mijn vorige baas gewerkt en toen ik terugkwam heb ik de stap genomen om daar te stoppen. Vanaf toen kon ik me volledig op mijn eigen bedrijf richten.”

Wat is de succesfactor van Donskussen?

“Toen ik mijn baan had opgezegd, kon ik me focussen op groei. Als je volledige aandacht bij één bedrijf hebt, kun je nieuwe mogelijkheden gaan ontdekken. Ik heb nooit gedacht: ik wil elk jaar zoveel procent groeien. Mijn doel is om elke dag de website iets beter te maken, om zo elke dag de klanten iets beter te bedienen. Corona zorgde voor een toename in het online shoppen, dus dat heeft ook bijgedragen natuurlijk. Ik heb een FD Gazellen Award gewonnen. Dat houdt in dat Donskussen behoort tot de vijftig snelst groeiende bedrijven van Nederland. Om genomineerd te worden, moet je omzet de afgelopen drie jaar elk jaar met 20% stijgen. Daarnaast hoorde ik bij de top tien snelst groeiende webshops, dus blijkbaar doe ik iets goed.”

Wat vind je het leukste aan je werk?

“Ik heb de verzending en opslag helemaal uitbesteed. Zelf houd ik me bezig met de marketing en het optimaliseren van de website. Het werk is heel verschillend: de ene keer plan ik shoots, de andere keer ben ik bezig met video’s. Ook doe ik zelf de klantenservice en inkoop. Soms is dat wel uitdagend, want je kunt natuurlijk niet overal verstand van hebben.”

Wat zijn je doelen voor de toekomst?

“Het begon met het verkopen van een kussensoort die mijn vader verkocht. Daarna ben ik Nederlandse leveranciers gaan zoeken, bijvoorbeeld Vandyck en Ducky Dons. Dit zijn luxe merken die normaliter alleen in beddenspeciaalzaken werden verkocht. Toch waren zij erg enthousiast toen ik daar als jonge vent kwam binnenlopen. Daarmee heb ik het assortiment uitgebreid. Sinds een aantal jaren verkoop ik ook mijn eigen labels: Donskussen en Tukker. Mijn eigen labels zijn nu ongeveer 25% van de omzet. Het lijkt mij heel gaaf om daar 50% van te maken.”

Wat zijn jouw tips voor studenten?

“Ik raad aan om tijdens je studie al uit te zoeken wat je leuk lijkt om later te doen. Dus zoek een bijbaan die past bij je opleiding of zet alvast een bedrijf op, om er op die manier achter te komen of het wat voor je is. Ik merk dat het heel belangrijk is om je werk leuk te vinden. Ik heb echt van mijn hobby mijn werk gemaakt.”

Kiki Hannink.jpeg

Kiki Hannink

Kiki Hannink studeerde Creative Business bij Saxion en ontdekte zo haar passie voor schrijven. Graag deelt ze de verhalen van ambitieuze mensen om studenten te inspireren én haar eigen nieuwsgierigheid te voeden.