Saxion studenten pakt Saxion buddy box uit
Corporate

Succes Buddy Box verspreidt zich ook buiten Saxion

Willem Korenromp
Willem Korenromp Leestijd Minuten

De Buddy Box voor internationale studenten is een succes. Inmiddels zijn er al 200 Buddy Boxen gemaakt en gematcht met een buitenlandse student. Het initiatief wordt daarnaast door verschillende scholen en bedrijven gekopieerd. Bijvoorbeeld door Witteveen+Bos.

Bij het Deventer advies- en ingenieursbureau houdt Mardi Westenberg zich bezig met de ontwikkeling en verspreiding van de Buddy Box. De Saxion-studente Human Resource Management loopt stage bij Wittenveen+Bos. “Een collega zag het idee voor de Buddy Box voor internationale studenten van Saxion voorbijkomen en was direct enthousiast. Het is voor die groep een mooie manier om onder de mensen te blijven. Omdat we bij Witteveen+Bos ook veel internationale collega’s hebben, leek het ons een leuk idee om het ook hier te introduceren.”

Westenberg mailde en belde met Saxion. Daar werd ze in contact gebracht met Renate Bik en Marion Hemsing, de initiatiefnemers van de Buddy Box. “Zij waren bereid te delen hoe zij het hebben aangepakt. Hoewel het idee niet helemaal nieuw is, vond ik dat mooi”, zegt Westenberg. Ze ging met de informatie aan de slag en binnenkort hoopt de studente de eerste Buddy Boxen binnen Witteveen+Bos uit te reiken.

Eigen invulling

Wel wordt er binnen het bedrijf een eigen invulling gegeven aan de Buddy Box. “We richten ons niet alleen op internationale collega’s, maar ook op Nederlandse collega’s die eind 2019, begin 2020 bij Witteveen+Bos zijn begonnen, om ook hen een warm welkom te geven. Binnen het bedrijf wordt iedere nieuwkomer altijd al gekoppeld aan een buddy die hem of haar wegwijs kan maken binnen het bedrijf. Nu vult de buddy, net als bij de Buddy Box van Saxion, een schoenendoos met bijvoorbeeld lekkere dingen, tijdschriften en boeken. Daarnaast komt er een persoonlijk bericht in en een lijstje met tips en tricks hoe ze gemakkelijk contact kunnen leggen met collega’s en mensen in hun branche en bij wie ze terecht kunnen voor eventuele problemen. Normaal, als je in een kantooromgeving werkt, is het vrij makkelijk contact leggen, nu proberen we de nieuwe en buitenlandse collega’s toch een beetje op weg te helpen.”

Westenberg hoopt dat het concept aanslaat binnen het bedrijf. Renate Bik is in elk geval blij om te zien dat het initiatief van Saxion op andere plekken vervolg krijgt. “Fantastisch toch?”, zegt Bik, die als Event Manager op de Dienst Marketing & Communicatie werkt. “Twee weken geleden ben ik benaderd door NPO1 en ben ik in het radioprogramma van Dionne Stax en Toine van Peperstraten in de uitzending geweest. Daar heb ik aangegeven dat ik het hoopte dat ook andere bedrijven en scholen het idee voor een Buddy Box zouden overnemen. Dat het ook daadwerkelijk gebeurt is erg mooi om te zien.”

Vergeten groep

Naast Witteveen+Bos heeft bijvoorbeeld ook de Hogeschool Arnhem Nijmegen, ArtEZ en  Hogeschool Van Hall Larenstein het idee geadopteerd. Renate Bik: “De internationale studenten zijn een vergeten groep in de hele coronacrisis. Zelf hebben we voor hen inmiddels over de 200 Buddy Boxen ontvangen. Die hebben we allemaal kunnen matchen met studenten. Het is mooi om te zien dat het ook op andere plekken vervolg krijgt. Mochten er nog meer bedrijven of scholen zijn die het concept willen overnemen, dan helpen we ze dan ook graag op weg.”

Willem Korenromp

Willem is freelance journalist en tekstschrijver. Regelmatig maakt hij mooie interviews en achtergrondverhalen voor Saxion. Daarbij heeft hij een voorliefde voor sport. Niet alleen om over te schrijven, maar ook om zelf te beoefenen.