Abel Deijkers smask
Ondernemerschap

IBS-student Abel zet non-profit mondkapjes voor studenten in de markt

Anne Hurenkamp
Anne Hurenkamp Leestijd Minuten

Mondkapjes. In coronatijd zijn ze ineens een alledaags gebruiksmiddel geworden. Reis je als student na de zomer weer regelmatig met het openbaar vervoer, dan kun je er niet omheen. Saxion-student Abel Deijkers kwam via zijn excellentietraject terecht bij Smask: een kleine startup die zich richt op studenten, met eigenzinnige en fashionable mondkapjes. Zonder winstoogmerk.

“Na de zomer begin ik aan mijn derde jaar bij de Saxion International Business School (IBS),” vertelt Abel (19). “Voor mijn komende stagejaar ben ik aan het onderzoeken wat er straks allemaal wel en niet in deze coronatijd kan. Daarom werk ik nu ook voor Smask, om nuttig bezig te zijn en ervaring op te doen.” Abel kwam via zijn excellentietraject Expert Expertise, dat onderdeel uitmaakt van het Saxion Top Talent-programma, in contact met de start-up Smask. Het bedrijf is een non-profit spin-off van het grotere Sticky Bandits waar de eigenaren aan verbonden zijn.

Fashionable en betaalbaar

“Smask richt zich nu vooral op studenten en zocht daarom ook een student om te helpen het concept verder vorm te geven. Omdat studenten straks na de zomer vooral aangewezen zijn op het openbaar vervoer, moeten ze vaak een mondkapje dragen. Zo'n masker wordt daarmee echt een standaard onderdeel van hun outfit. Veel studenten zijn modebewust en vinden het belangrijk er fashionable bij te lopen. Maar ze hebben het vaak ook niet breed. Smask wil daarom mooie, creatieve mondkapjes op de online markt brengen, die er anders uitzien. Onze maskers hebben geen filter en vallen dus niet in de medische categorie. Ze voldoen wel aan de eisen die de overheid stelt aan de mondkapjes die je in het openbaar vervoer mag dragen. Qua design gaan ze net wat verder dan de standaard witte en blauwe wegwerpkapjes die we nu veel zien,” legt Abel uit.

Abel Deijkers, student International Business School

Een goed marketingplan schrijven

Uit zijn studie IBS kon Abel de nodige theorie meenemen om het marketingplan te helpen samenstellen. “Mijn opleiding is breed, met vakken op het gebied van accounting, marketing en sales. Eigenlijk alles dat een ondernemer nodig heeft, komt aan bod. Uit de marketingvakken heb ik al veel theorie kunnen toepassen, waar ik in de praktijk mee te maken krijg. Bijvoorbeeld over hoe je de juiste informatie verzamelt om een goed marketingplan te schrijven. Het is onze missie studenten aan mooie mondkapjes te helpen, zonder winstoogmerk. Onze personal gain is dat we zelf als jonge ondernemers meer kennis en ervaring opdoen met dit project.”

Van de regio naar heel Nederland

Abel ziet de mondkapjes van Smask al overal opduiken. Voornamelijk in het OV in Enschede, waar het bedrijf ook gevestigd is. “Natuurlijk hopen we dit product, dat hier in de regio wordt gemaakt, op veel meer plekken in Nederland terug te zien.”

Anne Hurenkamp

Anne Hurenkamp is redacteur bij de Dienst Marketing en Communicatie van Saxion. Schrijven maakt haar gelukkig. Vooral als het om een persoonlijk portret of over onderzoek gaat. Als lezer, luisteraar, schrijver en podcaster gaat Anne ook graag op zoek naar mooie verhalen uit de geschiedenis van de popmuziek. In haar vrije tijd is ze bovendien boekenliefhebber en Beatlesblogger.