Peter Voskuilen
Onderwijs

Peter is visueel beperkt, maar haalde zijn propedeuse binnen een jaar

Eigenlijk was de coronacrisis voor Peter Voskuilen (20) een blessing in disguise. De Saxion-student Finance & Control wist, door de omslag naar online onderwijs en door zijn enorme inzet, binnen één studiejaar zijn propedeuse te halen. Een topprestatie, met zijn visuele beperking. Graag deelt Peter zijn ervaringen. Ook om anderen te inspireren: “Bij Saxion krijg je de begeleiding die je nodig hebt om het meeste uit jezelf te halen.”

Peter, van harte met je propedeuse. Dat is niet zomaar een prestatie, begrijp ik. Kun je iets vertellen over je visuele beperking?

“Dank je wel. Ik heb een zichtpercentage van 20 tot 25% en mis een stuk aan de onderkant, zijkant en bovenkant van mijn gezichtsveld. Verder zijn mijn ogen goed, maar gaat de informatieverwerking van wat ik zie, richting de hersenen, wat langzamer.”

Je wilde graag bij Saxion studeren. Hoe heb je dat aangepakt?

“Vanuit het speciaal onderwijs ben ik doorgegroeid naar het regulier onderwijs. Dat was al een enorme stap. Op ROC Aventus heb ik de mbo-opleiding Bedrijfsadministratie afgerond, waarop mijn huidige opleiding Finance & Control naadloos aansluit. Op het ROC dacht ik na over de toekomst. Ik had interesse in het vak Accountancy, maar dat leek me door mijn visuele beperking lastig haalbaar. Voor mijn vervolgopleiding moest ik echt een goed doordachte keuze maken. Vanuit Aventus volgde ik bij Saxion al een meeloopdag en twee keuzedelen voor de doorstroom naar het hbo. Daar heb ik echt veel aan gehad.”

Gaf je dat extra zelfvertrouwen, qua overstap naar Saxion?

“Ja, zeker. Ik heb eerst een kennismakingsgesprek gehad met Annemarie van de Vondervoort, één van de decanen. Zij was ook degene die me, na het startgesprek samen met mijn begeleider van Stichting Bartiméus en mijn Studieloopbaanbegeleider, enorm goed het hele jaar doorgeholpen heeft. Annemarie trok het begeleidingstraject, was mijn aanspreekpunt voor allerlei zaken die geregeld moesten worden. Bijvoorbeeld voor toetsvoorzieningen of applicaties die qua lettertype te klein waren. Ze plaveide voor mij de weg, waarna ik de puntjes op de i kon zetten. Aan het begin van elke periode stuurde ik mijn docenten een mail met uitleg over mijn visuele beperking en over de problemen die we het komende kwartiel konden tegenkomen. Dat heeft goed gewerkt. De docenten waren zo behulpzaam, het was echt per-fect.”

Dat is fijn om te horen. Hoe ging het daarna? Je startte het hogeschooljaar nog normaal, maar toen kwam corona…

“Het klinkt misschien gek, maar zonder corona zou ik mijn propedeuse waarschijnlijk niet in één jaar gehaald hebben. Door mijn beperking kost alles veel energie: het reizen naar Saxion, het volgen van de lessen, de tussenuren, ’s avonds nog huiswerk maken. Ineens kon ik online onderwijs volgen, achter mijn eigen bureau met een grote monitor zitten, gebruik maken van mijn op A3 uitgeprinte lesboeken. Die sjouwde ik nooit mee naar school. Doordat al die ballast wegviel, kon ik al mijn energie in het studeren steken. Mijn ambulant begeleider van Bartiméus vertelde me dat ik zijn eerste student ben die een hbo-propedeuse binnen een studiejaar heeft gehaald.”

Peter Voskuilen
Peter Voskuilen over zijn stap om toch bij Saxion te gaan studeren

Wat mooi dat het online onderwijs jou die enorme voordelen bood.

“Ja en tijdens een online meeloopdag vanuit Saxion, bij een groot accountantskantoor in Deventer, ontdekte ik ook dat ik later toch wel als accountant in de samenstel-praktijk aan de slag kan, bij het maken van jaarrekeningen. Eigenlijk is die wens toch een stuk concreter aan het worden. Ik weet dat het veel inzet zal vergen, maar ik weet ook waar ik het voor doe. Ik vind het vakgebied enorm interessant.”

Wat zou je tegen andere studenten willen zeggen, die ook een beperking hebben én een ambitie om in een bepaald vakgebied aan de slag te gaan?

“Ik heb al een oud-studiegenoot van Aventus aangespoord om straks de overstap naar Saxion te maken. Tegen anderen wil ik zeggen: heb vertrouwen in jezelf, ga ervoor, maak gebruik van de begeleiding die er is. Als een opleiding goed voelt, kun je daarmee het meeste uit jezelf halen. Daar word je uiteindelijk ook het gelukkigst van.”

Als we de klok een paar jaar vooruit zetten, van welk scenario word jij dan het gelukkigst?

“Qua niveau zou ik misschien wel een universitaire vervolgstudie kunnen doen, maar dat stuit waarschijnlijk op nieuwe praktische problemen. Mijn plan is nu om een fijne werkgever te vinden, waar ik met interne opleidingen mijn kennis steeds kan uitbreiden. Een volledige werkweek is te intensief voor mij, maar als parttimer moeten er toch ook mogelijkheden zijn. Er is zoveel werkgelegenheid in de sector. Bovendien verandert de wereld razendsnel. Als we een paar jaar verder zijn, kan ik misschien wel op pad met een zelfrijdende auto. Door technologie wordt mijn toekomst beter en flexibeler. De kansen nemen alleen maar toe.”

Word jij als bedrijfseconoom het financieel geweten van een bedrijf?

Meld je aan!
Anne Hurenkamp

Anne Hurenkamp is redacteur bij de Dienst Marketing en Communicatie van Saxion. Schrijven maakt haar gelukkig. Vooral als het om een persoonlijk portret of over onderzoek gaat. Als lezer, luisteraar, schrijver en podcaster gaat Anne ook graag op zoek naar mooie verhalen uit de geschiedenis van de popmuziek. In haar vrije tijd is ze bovendien boekenliefhebber en Beatlesblogger.