Collin Helle
Business

Alumnus Colin leert bedrijven duurzaam ondernemen

Blog: Politiek en cultuur in Washington DC
Daphne Striekwold Leestijd Minuten

Elk jaar studeren tal van studenten af bij Saxion, maar waar komen deze studenten uiteindelijk terecht? Colin Helle, oud-student Small Business & Retail Management, ontdekte tijdens een wereldreis dat hij iets wilde doen voor de wereld en tegelijkertijd in het bedrijfsleven actief wilde zijn. Zo is op 29 april zijn onderneming Greenade begonnen, waarbij hij andere bedrijven met kleine stappen helpt duurzamer te ondernemen.

Hoe is het idee voor je onderneming ontstaan?

"Na mijn studie ben ik eerst als verkoopadviseur aan de slag gegaan bij Heutink ICT, een veelzijdige baan bij een ontzettend gave werkgever. Afgelopen jaar heb ik besloten om mijn vaste baan op te zeggen om een wereldreis te maken. Tegelijkertijd bleef het ondernemerschap kriebelen en in mijn achterhoofd spelen. Met zoveel vrijheid blijft er genoeg tijd over om goed te kunnen brainstormen. Ik besloot dat ik iets wilde doen voor deze wereld en tegelijk in het bedrijfsleven actief wilde blijven. Zo is Greenade geboren. Via Greenade help ik bedrijven met duurzaam ondernemen. Dit kan bijvoorbeeld door het overstappen naar een betere energieleverancier, investeren in zonnepanelen en ledverlichting of slimmer omgaan met het gebruik van energie. Kleine stappen die iedere onderneming kan maken om duurzamer te worden en welke op de korte of lange termijn kosten zullen besparen. Iets waar iedereen baat bij heeft! There is no planet B."

Hoe ziet een dag er voor jou uit?

"Elke dag kan ik zelf indelen, van acquisitie en marketing tot administratie en financiën. Omdat ik kort geleden ben begonnen, ligt mijn focus momenteel volledig op acquisitie – zowel gericht op potentiële klanten als op leveranciers van duurzame middelen en energie. Een duidelijke en vlotte communicatie vind ik erg belangrijk. Daarom zorg ik er voor dat inkomende berichten en gemaakte afspraken zo snel mogelijk worden beantwoord en nagekomen."

Wat vind je het leukste aan je bedrijf?

"De mogelijkheid om alles zelf in te kunnen vullen is voor mij perfect. Kortom, de vrijheid! Het niet hoeven volgen van bepaalde regels en gestructureerde werkwijzen."

Alumnus Colin Helle met een tip voor ondernemende studenten

Wat is voor jou de grootste uitdaging?

"In de startende fase waarin ik mij nu begeef is dat vooral het vaststellen van mijn doelgroep. Uiteraard wil ik iedere onderneming van dienst zijn, maar segmenteren van de markt in deze fase is erg belangrijk. Dezelfde aanpak voor iedereen werkt gewoonweg niet. Iedere onderneming is uniek!"

Welke bijzondere dingen heb je meegemaakt?

"Ik merk dat startende ondernemers elkaar graag willen helpen, ervaringen willen delen en klaar willen staan als sparringpartner. Dit geeft een gevoel van verbondenheid, ondanks dat je niet elkaars collega bent. Ondernemerschap verbindt ondernemers."

Op welke manier komt je kennis vanuit je opleiding van pas?

"De opleiding Small Business & Retail Management (tegenwoordig Ondernemerschap & Retail Management, red.) is natuurlijk volledig gericht op het starten van je eigen onderneming. Elk project en elke les wordt vanuit het perspectief van een ondernemer bekeken. Soms weliswaar als grote speler met meerdere filialen en een groot personeelsbestand, maar wat jij als ondernemer zou doen, staat altijd centraal."

Heb je nog tips voor andere Ondernemerschap-studenten die ook een eigen onderneming willen starten?

"Zeker! Luister naar je voorgangers, zodat je van ze kunt leren. Veel Saxion-docenten zijn zelf ook ondernemers of ondernemers geweest. Zij weten wat de valkuilen zijn en helpen jou door hun ervaringen en lessen te delen. Maak je vertaalslag naar jezelf: niet elk verhaal is op jou van toepassing, maar vaak kun je er wel een les uit halen. Een tweede tip: neem de opleiding serieus. Het is een ondernemende opleiding met veel vrijheid. Dit kun je positief of negatief gebruiken. Uiteindelijk gaat het om jouw eigen toekomst, benut jouw kansen!"

Blog: Politiek en cultuur in Washington DC

Daphne Striekwold