international student
Studentenleven

Studenten en docenten organiseren activiteitenprogramma voor internationale studenten

Tom Wassink
Tom Wassink Leestijd Minuten

Hoe laat je internationale studenten zich, vanuit hun studentenkamer of zelfs hun thuisland, verbonden voelen in tijden van online onderwijs? Dat vroegen studenten en docenten van de Hospitality Business School zich af. Onder de noemer Arrivals 20/21 organiseren zij vanaf de start van het studiejaar verschillende activiteiten.

Veel internationale studenten die in september beginnen met hun opleiding bij Saxion kunnen de eerste maanden vanwege de corona-uitbraak niet naar Nederland komen of moeten onderwijs volgen vanuit hun studentenkamer in Nederland. Voor hen wordt het dus extra lastig om binding te krijgen met studiegenoten, hun opleiding en Saxion. “En om toch dat community-gevoel te creëren organiseren we activiteiten die zowel in Nederland als in de eigen omgeving kunnen worden uitgevoerd”, vertelt Paula Cromme, als docent van de Hospitality Business School een van de initiatiefnemers van Arrivals 20/21. “Zo proberen we iets van binding te krijgen. Ook voor de studenten die al in Nederland zitten en voor wie het allemaal nog een beetje vreemd is.”

Al zijn er maar tien studenten die meedoen en het leuk vinden, dan is het voor ons al geslaagd.

0 (2).jpeg
Paula Cromme, samen met enkele studenten en docenten een van de initiatiefnemers van Arrivals 20/21

De activiteiten worden binnen de thema’s eten en drinken, sport, muziek en cultuur en ‘you and me’ georganiseerd door docenten, studenten en zelfs alumni van de Hospitality Business School. “Denk aan samen hardlopen, wijn proeven, coctails maken of gewoon het delen van foto’s. Een alumnus gaat bijvoorbeeld pizza’s bakken bij Fooddock in Deventer. Het gaat over alles behalve onderwijs. De focus lag eerst op de internationale eerstejaars studenten, maar ook andere eerstejaars of ouderejaars internationals zijn van harte welkom.”

Studenten die mee willen doen of willen helpen, kunnen zich aanmelden voor de Blackboard-course ‘Arrivals (2020-2021 SEM 1)’. Hier vinden ze de activiteitenkalender, de inschrijflijst en kunnen ze foto’s delen in een veilige online omgeving. Waar de studenten in juli en augustus kunnen deelnemen aan het summer programme van de Buddy Box, zullen de eerste activiteiten van Arrivals 20/21 in september plaatsvinden. “Al zijn er maar tien studenten die meedoen en het leuk vinden”, besluit Paula, “dan is het voor ons al geslaagd.”

Tom Wassink

Met een journalistieke én een marketingachtergrond is Tom Wassink als online redacteur bij de Dienst Marketing en Communicatie altijd op zoek naar een verhaal. In zijn vrije tijd houdt hij zich, zowel binnen als buiten de lijnen, vooral bezig met sport en dan in het bijzonder met voetbal.